De beurs Tendence toont producten voor huis, tuin en keuken waarbij het decoratieve element minstens zo belangrijk is als het functionele aspect. Daarnaast is er aandacht voor trends, design en duurzaamheid.
Handige, leuke, mooie en (steeds meer) duurzame producten voor in en om het huis waarbij het decoratieve element vaak prevaleert boven het functionele aspect, zo zou je het aanbod van Tendence (Frankfurt, 29 augustus t/m 1 september) kunnen omschrijven. Dit alles tegen de achtergrond dat het najaar, met een concentratie rond de maand december, een belangrijke periode is voor de retail. Het aanbod varieert van bestek en tafellakens tot kunstbloemen en kerstballen, maar ook kussens, spiegels, verlichting en kleinmeubilair zijn onderdeel van de beurs. En vooral heel veel decoratieve producten waarbij heel veel gadgets. Producten die je als consument niet nodig hebt, maar waarbij het hebben daarvan misschien net zo leuk is als om het geven daarvan. Niet voor niets is Giving een van de drie beurssegmenten, naast Dining en Living.
Van kurketrekker tot kleinmeubel
Dat laatste onderdeel, Living dus, betreft van alles voor inrichting en decoratie van het interieur en is te vinden in de hallen 8.0 en 9.0. In 8.0 is ook het aanbod voor allerlei producten voor buitengebruik, alsmede ‘seizoensproducten’, specifiek gericht op Kerst en Pasen. Wie zich wil richten op designproducten kan terecht in hal 11.1 waar alle segmenten samenkomen. Dat kunnen dus zowel kurketrekkers als kleinmeubelen zijn.
Prijswinnaars
Op diverse plaatsen op de beursvloer worden speciale producten uitgelicht. In Galleria 0 zijn de winnende producten die beoordeeld zijn om mee te dingen naar de Home & Trend Awards. Dit jaar is bij de selectie vooral gekeken naar productkwaliteit, de innovatieve functionaliteit en design. In hal 9.0 is de kruisbestuiving te zien tussen ambacht en industrie met design als samenbindend element. Onder de naam 'Form 2015, Design from Crafts and Industry' zijn een aantal producten te zien die zijn geselecteerd door het Bundesverband Kunsthandwerk e.V. Deze organiseert reeds ruim 60 jaar een wedstrijd waarbij zij en brug probeert te slaan tussen enerzijds producten die zich positioneren tussen kunst en ambacht en aan de andere kant industrieel design.
Duurzame producten
Speciaal voor retailers zijn er op 31 augustus workshops die ingaan presentaties in de winkel. Ook zijn er die dag diverse marketingexperts aanwezig die ‘waardevolle tips’ zullen geven over trends. Dit alles onder de noemer Retail Academy.
Parallel lopend aan Tendence is er de subbeurs Ecostyle in hal 9.2 waar producten worden getoond waarbij het begrip duurzaamheid de centrale factor is. In diezelfde hal zullen een aantal jonge ontwerpers zich presenteren onder de paraplu Talents.
Meer informatie: www.tendence.messefrankfurt.com
Zie ook: www.talk-about-tendence.com, www.twitter.com/tendencefair en www.facebook.com/tendencefair