Ondanks een forse daling van het aantal bezoekers is Messe Frankfurt tevreden over Tendence. De beurs was kleiner en speelde in op het online koopgedrag.
Afgaande op het aantal bezoekers was Tendence (24 t/m 27 augustus) geen succes. Van ruim 45.000 bezoekers in 2012 naar 38.000 bezoekers in een jaar is een forse aderlating. Volgens de beursorganisatie ligt dat deels aan de conjunctuur en is dat deels een logisch gevolg van een bewuste strategiewijziging. Zo was de beurs een dag bekort en was er minder ruimte voor exposanten die zich richten op de volumehandel. Ook werden er twee nieuwe ‘minibeurzen’ aan Tendence toegevoegd.
Minder volumespelers
Messe Frankfurt staat voor Tendence niet meer te springen om aanbieders voor de volumehandel binnen te laten. Dat zijn vooral Chinese bedrijven. Die verandering is wellicht ook mede ingegeven vanwege het feit dat grote spelers (tuincentra, grote winkelketens) zelf rechtstreeks inkopen en dus om die reden niet perse naar de beurs hoeven. Ook ligt het inkoopmoment voor de ‘grote jongens’ vaak wat eerder in het jaar. Daarnaast speelt mee dat beurzen in Frankfurt relatief gezien minder belangrijk worden voor Messe Frankfurt; de groei zit in het verre oosten. Dat geldt overigens voor meedere beurzen.
Beurs voor online winkelen
De organisatie speelde in op een tweetal tendensen: veranderend koopgedrag bij de consument en de toenemende aandacht voor duurzame en duurzaam geproduceerde producten. Consumenten gaan steeds meer online winkelen en vooral veel kleinere retailers weten niet zo goed hoe daar mee om te gaan; begin ik wel of niet een webwinkel, hoe pak ik dat aan, wat zijn de valkuilen, hoe integreer ik de webshop met de fysieke winkel en vooral: hoe zorg ik voor (meer) online verkoop? Deze vragen kwamen aan bod op de satellietbeurs Webchanche die tegelijkertijd met Tendence werd gehouden. Vooral via lezingen en presentaties konden de bezoekers (2000) zich hierover laten informeren. Volgens berichtgeving van de beursorganisatie waren veel deelnemers aan Webchance tevreden over het initiatief. Bij de volgende editie van Tendence in 2014 krijgt dit een vervolg.
Duurzame producten
Een tweede tendens is aandacht voor aandacht voor duurzame en duurzaam geproduceerde producten. Hiertoe was er een tweede satellietbeurs: Ecostyle. Hier waren tastbare producten te zien - passend binnen de beurs Tendence - die duurzaam zijn, duurzaam zijn geproduceerd of een ‘groen’ karakter hebben. Voor toelating tot deze sub beurs zouden strikte criteria worden gehanteerd en of dat echt is gebeurd, is lastig te controleren. Maar de houten gadgets, de papieren manden, de houten krukjes en nog veel meer producten plus de trends in dit specifieke segment trokken wel aandacht. Inhoudelijk was het niet echt bijzonder, maar zo’n 5000 bezoekers namen een kijkje bij Ecostyle. Ook dit beursonderdeel zal volgend jaar parallel met Tendence worden gehouden.