Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Terug naar school

Back to school, die kreet zullen we de komende weken vaker horen. Toen V&D nog bestond was het rond deze tijd behoorlijk druk in de warenhuizen. Ex-basisschoolleerlingen verdrongen zich op de Schoolcampus om agenda’s, kaftpapier, etuis, passers en ander noodzakelijk schoolmateriaal te scoren. Want vers van de basisschool wisten ze niet hoe snel ze weer naar school verlangden, aangewakkerd door die slimme slogan van V&D.

Inmiddels is V&D ter ziele en zijn Albert Heijn, de Hema en andere retailers in het gat gesprongen. Want hoewel het om kleine aankopen gaat, zijn de marges hoog.

Het is opvallend dat Ikea, een bedrijf dat meestal maanden voor lancering van nieuwe producten deze al aankondigt, nu pas duidelijk maakt dat zij ook spullen voor de scholieren heeft. Ook opvallend is dat Ikea het niet heeft over een simpel bureau of stoel, maar uitkomt op werkplekken. In totaal zes, want kinderen zijn verschillend van aard en hebben daarom verschillende behoeftes voor een goede werkplek, zo stelt de retailer

Het heeft mij altijd verbaasd waarom ‘gewone’ woonwinkels niets doen met het gegeven dat er jaarlijks duizenden leerlingen de basisschool verlaten om vervolgens de grote stap naar het vervolgonderwijs maken. Het lijkt mij voor menig ouder een goed plan om dan na te denken over een nieuw bureau, bed of een ander product dat past bij de nieuwe levensfase.

Ik heb het er ooit wel eens met diverse winkeliers over gehad en die zagen dat niet zo. Ze hebben al een bed/bureau/lamp/kast, je moet weer een actie op touw zetten, de omzet is te laag om daar extra aandacht (en korting) aan te geven en ‘ze gaan toch naar Ikea’, dat soort argumenten kreeg ik te horen. Tja, als je van tevoren zo denkt, dan weet je zeker dat het niks wordt.

Nu lijkt het mij te laat, maar waarom geen actie direct na de diploma uitreiking van de basisschool om naar je winkel te komen om – met je ouders – een nieuw bed of bureau uit te zoeken? En waarom dat niet combineren met een zaak die agenda’s en ander klein spul verkoopt? Dus winkeliers die samen een leuk aanbod hebben.

Wellicht denk ik verkeerd want als aanstaande brugpieper wil je natuurlijk zelf je schoolspullen uitzoeken. Daar moet juist geen ouder aan te pas komen. Aan de andere kant: geen enkele ex-basisschoolleerling gaat zelfstandig naar Ikea.

Wellicht zie ik iets over het hoofd, maar volgens mij moet je als ondernemer soms een beetje ‘naïef’ denken en niet meteen invullen dat zo’n actie niet kan slagen. Denk daar maar eens over na. Ofwel, dames/heren ondernemers: back to school!

Aribert Guiking

Navraag bij Ikea leert dat augutus de beste maand is voor de publiciteit en verkoop van bovenstaande (#backtoschool) producten.


 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten