Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Terugblik Meubelbeurs Brussel (2)

De Meubelbeurs Brussel blonk niet uit in bijzondere vernieuwingen. Het bood wel een redelijk overzicht van het aanbod. En dat zag er goed uit.

Hoewel het ‘slaapsegment’ op de vorige week gehouden Meubelbeurs Brussel het sterkst groeide, heet het jaarlijkse evenement niet voor niets meúbelbeurs. Daarin was zoals gewoonlijk de Belgische meubelindustrie sterk vertegenwoordigd. Die blinkt vooral uit in degelijke, commerciële en niet al te gewaagde meubelen. Je kunt ook zeggen: sterk marktgerichte producten.

Relaxfauteuils
Dat waren dit jaar vooral veel, heel veel relaxfauteuils. De vergrijzing in internationaal verband zal hierin ongetwijfeld een rol spelen. Naast de vele Belgische exposanten met relaxfauteuils gebruikte Natuzzi de beurs als lancering voor ‘Europese lancering’ van de totaal nieuwe relaxfauteuil ReViVe. Fabrikant De Toekomst viel op met een sta-op fauteuil met een hip houten onderstel.
Echt ‘hip’ was het onderdeel Square met instapdesign. Toch blijft het een klein onderdeel van de beurs als geheel; Brussel is toch vooral een beurs voor het brede midden met een sterk commerciële inslag.

Veel Nederlandse exposanten
Nederland was sterk vertegenwoordigd met een clustering van bedrijven onder de noemer Holland á la Carte. Hier was duidelijk te zien dat Nederland ‘bekend staat voor zijn trendy vormgeving’, zoals de beursorganisatie dat verwoordde. In dit cluster waren redelijk wat standhouders die voorheen op het HTC in Nieuwegein exposeerden, maar daar verdwenen zijn en in Brussel een goed alternatief vonden.
De Duitse exposanten lieten het in zekere zin een beetje afweten, terwijl Italië daarentegen sterk vertegenwoordigd was. Ook enige Spaanse en Portugese fabrikanten waren in Brussel aanwezig, vooral om nieuwe markten aan te boren nu het in Zuid-Europa economisch niet echt wil vlotten.

Weinig productinnovatie
Samenvattend was de beurs niet bijzonder qua innovatie. Bij het kiezen van winnaars voor de diverse Balthazars (een megafles champagne) constateerde de jury dan ook dat de vernieuwingen ‘niet altijd echt spectaculair zijn, maar zeker steeds beter marktgericht.’  Terughoudendheid in productvernieuwing kan wel leiden tot iets anders. Citaat uit een persverklaring van de organisatie over de toekenning van de prijzen: ‘Dit jaar roemde de jury de samenwerking tussen verschillende bedrijven: meubelfabrikanten onderling, of fabrikanten uit verschillende sectoren, die intensief samenwerken aan de ontwikkeling van nieuwe concepten. Verder wordt er consequent doorgewerkt aan het perfectioneren en de upgrading van productlijnen.’

Sterke formule
De beurs trok 300 exposanten waarvan 15% nieuwkomers. Bezoekcijfers zijn nog niet bekend. ‘Brussel’ doet niet mee met het organiseren van workshops, lezingen, voordrachten en innovatieplatforms zoals op veel andere beurzen gebeurt. Wat dat betreft is een ‘kale’ beurs. Juist daardoor ligt de focus op de producten en het contact tussen aanbieder en (potentiele) afnemers. Dat waarderen beide groepen waardoor het aantal exposanten en bezoekers behoorlijk constant blijft. 'Oud en vertrouwd' blijkt zo een ijzersterke formule.

 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten