Thuiswerkers kochten afgelopen jaar vooral computerschermen en bureaustoelen om de werkplek in te richten. Gemiddeld werd 359 euro aan kantoorbenodigdheden besteed en voor sommigen is ook een koffiezetapparaat en essentiƫle kantoorbehoefte.
In totaal werd vanaf het begin van de lockdown in maart tot en met november zo'n 400 miljoen euro uitgegeven aan de inrichting van de thuiswerkplek, zo berekende marktonderzoeksbureau Multiscope op grond van onderzoek onder 3.000 respondenten. De voornaamste kantoorproducten die men kocht waren computerschermen (30%) en bureaustoelen (30%), gevolgd door een bureau (25%), laptops en laptopstandaarden (beide 12%). Voor sommigen bleek ook een koffiezetapparaat een noodzakelijke aanschaf om de werkplek in te richten. Gemiddeld werd door de kopers 359 euro besteed aan de inrichting van de thuiswerkplek.
Werkgever verantwoordelijk voor werkplek
Niet iedereen gaf geld uit om thuis te kunnen werken; een kwart optimaliseerde de werkplek zonder iets te kopen. Hoewel wettelijk gezien de werkgever verantwoordelijk is voor de werkplek van de thuiswerker kreeg 48% van de onderzochte groep geen bijdrage van de werkgever. Bureaus werden vooral in fysieke winkels gekocht, bureaustoelen, computerschermen en laptopstandaarden werden vooral online aangeschaft. Belangrijke leveranciers waren IKEA, Coolblue en bol.com.