Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Toename online oriƫntatie slaapproducten door corona

Door de coronacrisis wordt er fors meer online gezocht naar bedden, matrassen en vooral naar dekbedden en -overtrekken. De sterkste toename ligt bij hemelbedden en twijfelaars.
 

Gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten naar slaapproducten afgelopen vier jaar.


Door de coronacrisis verandert het online zoekgedrag van mensen. Onderzoeksbureau Van Es Marketing Services dook in het verleden en grasduinde in het heden en constateert dat er in april 81% meer is gezocht naar slaapproducten ten opzichte van april 2019. Daarbij was er vooral een enorme stijging te zien naar producten waarbij de zoekwoorden hemelbed en twijfelaar werden gebruikt. Kijken wij iets ruimer - naar het eerste kwartaal - dan komen diezelfde woorden naar voren als sterkste stijgers. Dat is opvallend want als je vier jaar terugkijkt dan blijkt dat het vaakst is gezocht met de zoekterm dekbed (gemiddeld 617.837 opdrachten per maand) en slechts 8.397 keer met het woord hemelbed in de zoekopdracht. Zie de grafiek hierboven.
 

Procentuele mutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten eerste kwartaal 2020.

Minder gezocht naar boxsprings
Ook waren er de afgelopen vier jaar veel zoekopdrachten met de woorden matras, dekbedovertrek en boxspring. Hoewel tot nu toe dit jaar het zoekvolume naar slaapgerelateerde producten de eerste drie maanden met 22% toenam, steeg dat bij deze producten niet zo sterk: dekbedovertrek + 31%, dekbed +24%, matras +24% en boxspring +9%. Opvallend is dat het zoekvolume met de term boxspring dus een zeer geringe groei kende. De zoektocht naar een hemelbed kreeg volle vaart; het zoekvolume steeg in het eerste kwartaal met 49% ten opzichte van dezelfde periode in 2019.
 

Procentuele mutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten april 2020 t.o.v. april 2019.

Op zoek naar een hemelbed
I
n absolute getallen betekent het dat 'hemelbed' in het eerste kwartaal van 2019 een gemiddeld maandelijks zoekvolume had van 8.863 zoekopdrachten en in het eerste kwartaal van 2020 steeg naar gemiddeld 13.163 zoekopdrachten per maand. In de daarop volgende maand ging dat cijfer nog verder omhoog en was de stijging 174% ten opzichte van april 2019. Verlangden door de plotselinge coronacrisis mensen ineens naar een hemelbed?

Verder onderzoek
Directeur Han van Es zegt het niet hardop, maar verwijst naar de cijfers: boxsprings zijn even niet zo interessant, een hemelbed des te meer. Daarbij wijst hij er op dat de via Google verzamelde data beschikbaar zijn tot en met april 2020 en dus betrekking hebben op het begin van de corona crisis. Toen waren de beperkende maatregelen net afgekondigd en was er nog geen zicht op hoe en wanneer de maatregelen zouden worden versoepeld. Daarom wordt de komende maanden verder onderzoek gedaan om te zien of er opvallende mutaties in zoekopdrachten plaatsvinden.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten