Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Tuincentra zagen omzet in 2018 stijgen dankzij mooi weer

Tuincentra hadden vorig jaar een goede omzet, met dank aan de hete en lange zomer. De centra profiteren ook van de belangstelling rond het klimaat waarbij de tuin een positieve rol kan spelen
 


De omzet in tuinartikelen bij tuincentra bedroeg in 2018 1,53 miljard euro, een stijging met 6,5% vergeleken met 2017 (1,44 miljard euro). De omzetgroei komt met name door de categorie bomen en planten voor de tuin, op de voet gevolgd door kamerplanten uit onderzoek van GfK in opdracht van branchevereniging Tuinbranchge Nederland.


Het zomer werkt positief door
Bijna de hele retail had vorig jaar last van de lange en hete zomer waardoor klanten massaal wegbleven. Tuincentra profiteerden juist van het weer denk aan de verkoop van barbecue-artikelen, tuinmeubelen, parasols en sproeisystemen. Nieuw voor de tuincentra is de categorie ‘watergerelateerde artikelen’ waarin zowel opslag van water als watergeefsystemen zijn opgenomen. Diverse tuincentra werken samen met waterschappen en gemeentes die proberen om particuliere tuinen te gebruiken om te reageren en te anticiperen op plotselinge hevige regenval.

Nederlandersklimaatbewuster
Volgens Brenda Horstra, adjunct-directeur van Tuinbranche Nederland, zijn de Nederlanders ‘klimaatbewuster’ geworden. 'Afgelopen jaar was er opvallend veel aandacht voor het klimaat. Acties, zoals klimaatmarsen, zetten mensen aan het denken, maar ook vanuit de overheid werden campagnes opgezet hoe we meer bijen en vlinders in onze tuin krijgen.' Horstra denkt daarnaast dat gemeenten hun steentje bijdragen door sponsoring van regentonnen, groene daken en geveltuintjes.


 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2022 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten