Vandaag start in België de uitverkoop, ofwel de solden. De soldenperiode is voor de detailhandel belangrijk omdat de consument er massaal gekocht wordt door de consument. Vooral de modezaken hopen nu af te komen van hun wintercollecties.
De uitverkoopperiode is in België sterk gereglementeerd en zo mag voorafgaand aan de deze periode niet met prijzen worden gestunt. Zo startte op 6 december 2013 voor modezaken een sperperiode en vanaf die datum tot vandaag was het verboden om de waren met korting aan te prijzen. Maar op creatieve wijze probeerden een aantal zaken daar toch onder uit te komen.
Nepkortingen
Kleine zaken geven nu kortingen van 30%, grotere ketens gaan hierin verder met kortingen tot 40% of meer. Ondernemersorganisatie Unizo stoort zich aan nepkortingen waarbij zogenaamde ‘oude’ prijzen - die nooit hebben bestaan - worden vergeleken met de meest actuele prijzen. Volgens Unizo worden consumenten hierdoor misleid en bovendien gaat het dan vaak om slechts een beperkt aantal artikelen waarop die (zogenaamde) korting wordt gegeven. Ruim 70% van de modewinkels zelf zegt ook graag strengere controles op die nepkortingen te willen.
Grote voorraden
Wat betreft de vandaag gestarte uitverkoop is het beeld divers. Sommigen zeggen dat het een prima manier is om nu van veel voorraad af te komen omdat door de extreem zachte winter er weinig winterkleding verkocht is. Voor de consument is het gunstig omdat deze veel keus heeft. Nadeel is dat de crisis ook in België voelbaar is. Als positief wordt gezien dat de solden start terwijl het nog kerstvakantie is.