De kleinschalige beurs ShowUP trok eerder deze maand 20% meer deelnemers en 15% meer bezoekers. ‘Het voorziet in een behoefte’, zegt beursorganisator Daan van Trigt.
De op 7 en 8 februari in Vijfhuizen gehouden beurs ShowUP trok 250 deelnemers en 4.000 bezoekers. Met een procentuele stijging van respectievelijk 20% en 15% is dat een opvallende score in een tijd waarin een vakbeurs het goed doet als de cijfers stabiel blijven. Beursorganisator Daan van Trigt is blij met de cijfers en constateert droog: ‘Bedrijven omarmen het concept en het voorziet in een behoefte. Bezoekers op hun beurt gaan graag naar een plek waar ze kunnen inkopen. Ik denk dat het komt vanwege onze manier van presenteren, de sfeer, de openheid en de kwaliteit van het aanbod.’
Bescheiden omvang
ShowUP is geen beurs met grote stands, integendeel. De ‘stands’ zijn bescheiden van omvang en alles is vrijwel volledig open. Dat wordt versterkt door de omgeving, een voormalige kas waardoor het licht overvloedig naar binnen kan vallen. Daardoor heeft de bezoeker direct overzicht en vanwege de geringe omvang is het geen probleem om alles te bekijken. Van Trigt: ‘Bij grote beurzen gaan mensen gericht op pad en selecteren ze vooraf en ter plekke. Hier is de hele beurs interessant en kom je in aanraking met nieuwe dingen.’
Diverse doelgroepen
Die ‘dingen’ zijn mooie, leuke, aparte en soms geinige producten; accessoires, praktische spullen en typische cadeauproducten. Dus leuk om te geven of te krijgen. Dus leuk om te kopen en te verkopen. Naast ‘gewone’ winkeliers trekt ShowUP ook mensen met een conceptgallery, museumwinkel of webshop. Ook bloggers, stylisten en bloemenzaken wisten de weg naar Vijfhuizen te vinden. ‘Het zijn al lang niet meer alleen traditionele winkels die de aangeboden producten verkopen’, verklaart Van Trigt. ‘De markt verandert en er zijn veel meer doelgroepen die wij aanspreken.’ Hoewel verreweg de meeste bezoekers uit eigen land afkomstig zijn, kwam zo’n 15% uit het buitenland en Van Trigt denkt dat dat zal toenemen. ‘We zijn erg actief op social media en communiceren in het Engels.’ De beurs profileert zich zodoende als Tradeshow for Home & Gift.
Najaarseditie
ShowUP werd in februari 2013 voor het eerst gehouden en beleefde nu haar zevende editie. Tot nu toe werd reeds tweemaal van locatie gewisseld vanwege de groei, maar de huidige locatie in Expo Haarlemmermeer in Vijfhuizen biedt mogelijkheden tot uitbreiding, ook eventueel voor activiteiten buiten. Op 21 en 22 augustus is de najaarseditie.
Meer informatie: www.showup.nl