Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Van autolease bij AH naar banklease in garage

Even wat feitjes en cijfers van afgelopen week. De online retailbestedingen in Nederland lagen afgelopen juli 20% hoger dan in juli 2014 en de digitale omzet van fysieke winkeliers groeide harder dan die van pure webverkopers, zo schrijft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Marktonderzoeksbureau GfK laat weten dat online fashionsplers volgens consumenten steeds beter presteren ten opzichte van fysieke modewinkels. Deloitte deed onderzoek en concludeert dat 8% van de Nederlanders dit voorjaar wel eens online boodschappen deed, terwijl dat vorig jaar nog 6% was. Ikea was de grote winnaar bij de verkiezing tot beste winkelketen van het jaar en Bol.com werd door consumenten verkozen tot de nummer 1 in de verkiezing voor Webshops Awards in de categorie Slapen. Tot slot laat het CBS weten dat in juli de omzet in de detailhandel met 3,2% toenam en dat vooral de woonwinkels het in die maand goed deden.

Stijladvies via het scherm
Allemaal feiten die niks met elkaar te maken hebben en toch ook weer wel. Het geeft aan dat er behoorlijk wat dynamiek in de retail zit en dat die beweging alle kanten op kan gaan. Constante in al die bewegingen is de groei van online verkopen. Tegelijkertijd zie je de pure players (die alleen via internet verkopen) steeds meer elementen overnemen van de fysieke winkels. Webshops gaan meer inzetten op foto’s en filmpjes, gaan stijladvies geven en willen meer ‘beleving’ en ‘emotie’ via het scherm aanbieden. Ook openen sommige webshops een stenen winkel want mensen vinden het fijn om te zien dat zo’n webwinkel ook fysiek kan bestaan.

Optimisme op beurs
En toen stond ik begin deze week ineens in De Woonindustrie in Nieuwegein. Daar werd een vakbeurs gehouden voor retailers in de woonbranche. Er stonden fabrikanten, importeurs, groothandels en agenten die meubels, bedden, lampen, karpetten, allerlei woonaccessoires en andere interieurproducten lieten zien, alles volgens de laatste trends. Volgens hen. De bezoekers waren redelijk enthousiast, zo zeiden sommige standhouders. Ze willen weer, maar kunnen nauwelijks wat kopen, zeiden andere exposanten. Algemeen gesproken waren de beursdeelnemers behoorlijk optimistisch.

Autolease bij de supermarkt
Ik stond ’s avonds op de beursvloer een vorkje te prikken met iemand van de CBM, de Centrale Bond van Meubelfabrikanten, die nu branchevereniging voor interieurbouw en meubelindustrie heet. Ik vertelde over mijn indrukken van de beurs, de toename van internetverkopen van bedden & banken, de sterker wordende rol van stylisten en over de mogelijke toekomst van ontwikkelingen in de woonbranche. Mijn tafelgenoot vond dat oud denken. Volgens hem ging het ‘veel verder’ en hij vertelde hoe zijn kinderen via Albert Heijn aan een leaseauto waren gekomen. Hij refereerde aan de actie van LeasePlan waarbij dit voorjaar via AH een private lease overeenkomst kon worden afgesloten.

Toekomstscenario
Ik moest denken aan de vele garages die leeg staan omdat autodealers de laatste jaren massaal het loodje hebben gelegd. En ik moest denken aan de vele woonboulevards waarvan brancheorganisatie INtretail vindt dat daar een hoop van moeten verdwijnen. Diezelfde INretail vindt het geen goed plan om in die lege autoshowrooms detailhandel toe te staan. Het lijkt mij een prima idee. Sluit een aantal woonboulevards, sla tussenmuren eruit en maak er overdekte crossbanen van. Dat scheelt herrie op de hei en houdt oude leasebakken van de straat. De paar overgebleven winkels van die boulevards verhuizen naar leegstaande garages annex autoshowrooms. Daar kun je geen auto’s meer kopen, maar wel banken en bedden leasen. De aanpalende garagewerkplaatsen worden meubelstoffeerderijen en het ambacht is weer terug in de wijk. Dit alles onder het motto ‘ontmoet de makers’. En natuurlijk worden de nieuwe showrooms afhaalpunten voor internetbestellingen. Een droomscenario.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten