Heimtextil geeft veel aandacht aan duurzaamheid. Tijdens de beurs zijn er lezingen, speciale thema tentoonstellingen en verschijnt er een boekje met ‘groene’ producten en producenten.
De productie van textiel betekent een behoorlijke aanslag op het milieu en het gebruik van grondstoffen. Bij de teelt van katoen worden veel bestrijdingsmiddelen gebruikt en extreem veel water. Ook kleurstoffen kunnen het milieu zwaar belasten. Kunststoffen hebben veelal aardolie als basis, een niet hernieuwbare bron. Daarnaast speelt de productie zich vaak af in economisch zwakke landen waar de arbeidsomstandigheden niet altijd optimaal zijn. Zonder deze situatie expliciet te noemen, speelt Heimtextil hier op in door tijdens de beurs op meerdere manieren het thema ‘duurzaamheid’ onder de aandacht te brengen.
Groen boekje
Tijdens de beurs is er een Green Directory verkrijgbaar, een boekje met een overzicht van exposanten die door middel van hun producten of hun productieproces laten zien dat zij rekening houden met ‘ecologische of sociale standaarden’, zoals de beursorganisatie het formuleert. Deze ‘groene’ exposanten zullen tijdens de beurs zichtbaar zijn door middel van een label op de stand. Op donderdag 15 januari is er een rondgang langs deze exposanten waarbij een gids tekst en uitleg zal geven.
Trendpresentatie
De trendpresentatie, een belangrijk onderdeel van Heimtextil, geeft niet alleen trends weer in stoffen, kleuren en dessins, maar wijst ook op actuele thema’s en een daarvan is duurzaamheid. De eerste drie dagen van de beurs zal er tekst en uitleg worden gegeven over dit thema aan de hand van de trendpresentatie die dit jaar centraal is geplaatst in hal 4.0. Op vrijdag (15 januari) wordt hierover een speciale lezing gegeven.
Hergebruik materialen
Voor de derde keer is er een speciale tentoonstelling voor beginnende en opkomende jonge designers die meegedaan hebben aan de wedstrijd Young Creations Aaward: Upcycling. Zij zullen producten tonen waarbij gebruik wordt gemaakt van afgedankte (textiele) producten of onderdelen daarvan. Hierbij gaat niet om het recyclen van producten, maar om het upcyclen waardoor een waardevol product wordt gemaakt van restmateriaal. Een overzicht van de winnende producten is te vinden in hal 4.2.
In Galleria 1 (tussen hal 8.0 en 9.0) zullen een aantal organisaties en bedrijven aanwezig zijn die zich bezig houden met adviezen en certificeringen rond duurzame producten. Op vrijdag 16 janauri zullen op deze plek ook lezingen worden geven over het thema duurzaamheid.
Meer informatie: www.heimtextil.messefrankfurt.com