Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Veel leegstaande winkelpanden krijgen herbestemming

Leegstaande winkelpanden worden makkelijk omgebouwd tot een andere winkel. Vooral een kapperszaak is een populaire herbestemming. Ook lunchrooms en schoonheidssalons trekken vaak in een leegstaand winkelpand.

De retail heeft het nog steeds zwaar te verduren, er zijn nog steeds veel faillissementen en er staan veel winkels leeg. Over het aantal lege zaken verschillen de deskundigen, maar in tegenstelling tot wat velen denken, krijgen veel leegstaande panden een herbestemming, zo meldt de Volkskrant op basis van cijfers van onderzoeksbureau Locatus.
Ongeveer driekwart van de winkels die failliet gaat, krijgt een bestemming buiten de traditionele detailhandel. Het pand krijgt een functie als woonhuis, tandartspraktijk of er komt horeca in. Panden die wel een detailhandelsbestemming houden, worden (in volgorde van aantallen) omgebouwd tot kapperszaak, lunchroom of schoonheidssalon, zo becijferde Locatus.

Beleving
De omzetting tot kapperszaak of schoonheidssalon wordt verklaard doordat het weinig investering vergt en tegelijkertijd aansluit bij het toenemende belang dat mensen hechten aan persoonlijke verzorging. Voor lunchrooms geldt dat zij bijdragen aan beleving in de winkelstraat, iets wat veel mensen waarderen. Een deel van de winkels transformeert tot afhaalrestaurant en de laatste zes jaar kwamen er meer dan 800 nieuwe afhaalzaken bij. Deze zitten meestal op B- of C-locaties, de plekken die het meest te lijden hebben van leegstand. Ook een kunstgalerie is een relatief populaire bestemming voor leegstaande winkelpanden, hoewel dat met name geldt voor de grote steden.

Kwijnende ketens
Ondertussen verdwijnen er nog steeds zaken en dit jaar gingen opvallend veel ketens ten onder. Zo gingen onder meer Mexx (mode), Polare (boeken) en Siebel (sieraden) en Halfords (auto- en fietsaccessoires) failliet. Ook grote concerns als V&D, de Hema en Blokker hebben het moeilijk. Volgens Frank Quix van adviesbureau Q&A is de uitdunning van het winkelbestand ‘een gezonde ontwikkeling’ omdat er volgens hem nog steeds te veel winkels zijn. Opvallend is dat nieuwe ketens vooral uit het buitenland komen, denk bijvoorbeeld aan Primark.
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten