Op de komende IMM in Keulen staan relatief veel exposanten die voor de eerste keer deelnemen aan de beurs. Reden: ‘Als het in Nederland niet is te verdienen, moet je in Keulen zijn.’
Over precies een week begint de meubelbeurs IMM in Keulen. Daaronder meer Nederlandse bedrijven dan vorig jaar. Normaal gesproken zijn zij gezamenlijk goed voor 6.500 à 7.000 m2 beursoppervlakte, dit jaar is dat ruim 8.000 m2, zo laat Rob Schotema weten. Schotema vertegenwoordigt de KoelnMesse in Nederland en weet wel waarom er meer standhouders dan voorheen in Keulen staan. ‘In Nederland is het niet te verdienen en dus moet je naar het buitenland. En specifiek naar Keulen. Daar lopen 120.000 mensen rond en is de kans groot om nieuwe klanten te trekken.’
Nieuwkomers
Onder de nieuwkomers zitten onder meer Seuren, Bopita, Wood & Washi, Ay Illuminate en Perzona. De laatste is een nieuw beddenmerk dat zichzelf tijdens de Meubelbeurs Brussel afgelopen november voor het eerst presenteerde en nu dus meteen doorstoot naar de internationale markt in Keulen. Ook Bopita zit in het beddensegment en is sinds jaar en dag exposant op Kind & Jugend, een beurs die jaarlijks in september in Keulen wordt gehouden. Bopita richt zich op slaapkamers voor kinderen en jeugdigen en is sinds afgelopen jaar ook actief op de markt voor volwassenen. In Keulen hoopt het bedrijf nieuwe klanten te vinden. Richmond Interiors (in Nederland bekend onder de naam De Spieghel) profileerde zich de laatste jaren internationaal op grote beurzen als totaalaanbieder met veel aandacht voor accessoires. Het kernassortiment bestaat echter uit meubels en nu wordt het totaalconcept in Keulen gepresenteerd.
Einrichtungsmesse
Nieuwkomer Ay Illuminate is aanbieder van verlichting, Wood & Washi produceert raamdecoratie en Seuren is specialist in tafels. Alledrie zitten in het hogere (design)segment. Een aparte nieuwkomer is Rubia dat plantaardige verfstoffen maakt die met name geschikt zijn voor textiel. In het aanbod van ‘textiele exposanten’ zijn ook Kendix en De Ploeg aanwezig en zij staan al een paar jaar in Keulen.
Met succes heeft de IMM een aantal hoogwaardige aanbieders van textiel naar zich toegetrokken en dat geldt ook voor verlichting en wandbekleding. Hoewel de IMM uitdrukkelijk een meubelbeurs is, wordt de laatste jaren het aanbod verbreed. Niet voor niets presenteert de IMM zich als ‘Einrichtungsmesse’. Dat wordt onder meer ook duidelijk doordat dit jaar wederom de keukenbranche aanwezig. Dat gebeurt om het jaar.