Verkopers van meubelen en andere interieurproducten boekten in februari een fors lagere omzet in vergelijking met een jaar geleden. Ook andere winkeliers deden slechte zaken, zo blijkt uit cijfers van het CBS.
De aanhoudende strenge maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus heeft effect op de detailhandel. Met uitzondering van de foodsector hadden vrijwel alle (fysieke) winkeliers in februari een lagere omzet in vergelijking met dezelfde maand een jaar geleden. Winkels in de categorie dhz, keukens en vloeren zagen hun omzet dalen met 19,2%. Winkels in meubels en woninginrichting boekten 29,4% minder omzet in vergelijking met februari van een jaar geleden. Let wel: op 27 februari 2020 werd de eerste besmetting van het coronavirus bij iemand in Nederland vastgesteld.
Essentiële winkels wel meer omzet
Supermarkten en andere winkels in de foodsector onttrokken zich aan de malaise in de detailhandel en zagen hun omzet wel toenemen. Ook drogisterijen zagen hun omzet toenemen, logisch gevolg omdat zij als 'essentiële winkels' wel open mochten blijven, in tegenstelling tot de niet-essentiële winkels.
Online winkeliers profiteren het meest
Zo slecht als het ging met de omzet van de fysieke dealhandel, zo goed ging het met de omzet in de online handel. Deze was 103,7% hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Deze ruime verdubbeling komt vooral van de winkeliers die naast hun fysieke verkoop ook online verkopen; zij zagen de omzet stijgen met 162,1%. Pure webwinkels behaalden 65,1% meer omzet.