Het is de Britse etailer Made.com niet gelukt om een koper te vinden. Vorige maand bleek het bedrijf in financiële problemen te zitten en werd besloten zichzelf te koop te zetten. Het is niet duidelijk wat nu de vervolgstappen zijn. De website is inmiddels gesloten.
Screenshot van de website die inmiddels is gesloten.
In september liet Made.com weten op zoek te zijn naar herfinanciering, investeerders of een mogelijke overname. De eerste twee opties vielen snel af en ook het vinden van een koper blijkt nu niet te zijn gelukt. Made.com had zichzelf een deadline gesteld om eind oktober dit laatste voor elkaar te hebben, maar nu verkoopgesprekken met een ‘select aantal partijen’ zijn mislukt lijkt het einde nabij.
Website gesloten
Om zichzelf te beschermen en een zekere waarde van het bedrijf te behouden worden voorlopig geen nieuwe bestellingen aangenomen. De website is gesloten. Daarop staat: wij zijn zo bij je terug, maar de kans daarop lijkt nu behoorlijk afgenomen.
Beurskoers volledig onderuit
De waarde van Made.com is aanmerkelijk geslonken. Het is beursgenoteerd en het aandeel staat nu omgerekend op 60 eurocent. Exact een jaar geleden was het nog 159 pond en toen was de koers al dalende. Dit jaar is de beurskoers met 99,5% gedaald.
Na opbloei wegens corona grote terugval
Made.com deed in 2020 en 2021 goede zaken omdat vanwege de coronapandemie fysieke winkels te maken hadden met diverse lockdowns. Maar toen in 2021 er congestie optrad in de logistieke keten, grondstoffen en materialen duurder werden had de webwinkel daar last van. Ook kwam er dit jaar 'concurrentie' van fysieke winkels omdat deze weer open gingen. Daar bovenop kwamen dit jaar een stijgende inflatie, een afnemend consumentenvertrouwen en de Britse economie – Made.com haalt de helft van de omzet uit het thuisland - zit in het slop. In het eerste helft van dit jaar werd een verlies geleden van 40,6 miljoen euro, tegenover een verlies van 11,6 miljoen euro in 2021.