Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Vermindering handige klussers drukt omzet bouwmarkten

Bouwmarkten merken dat jongere generaties steeds minder klussen. Daarnaast besteden ouderen hun kluswerk steeds meer uit terwijl het aantal ouderen groeit. Gevolg is dat bouwmarkten niet profiteren van de gestegen huizenverkoop.

Bouwmarkten hebben hun verkoopvolume de afgelopen 7 jaar met 26% zien afkalven en, na een kleine opleving in 2014, profiteren zij niet van de aantrekkende huizenmarkt zoals woonwinkels (zie grafiek). Deels komt dat omdat jongeren weinig klussen. Zij hebben twee linkerhanden, in tegenstelling tot oudere generaties. Deze besteden echter het kluswerk meer en meer uit en omdat het aantal ouderen zal blijven toenemen, ziet het er niet zo goed uit voor de bouwmarkten, zo schrijft ABN Amro in haar jongste 'Branche update Retail'. Zij verwacht voor dit jaar een omzetdaling.

Minder geld en minder kluswerk
Striktere hypotheekvoorwaarden helpen de bouwmarkten evenmin. Er blijft minder geld over voor kluswerk en dat is een ook een reden waarom jongeren liever een kant-en-klaar huis kopen dan een kluswoning. Moet er toch geklust worden dan wordt eerder een beroep gedaan op een aannemer of klusjesman en die koopt zijn spullen vaak bij een professionele groothandel en niet in de bouwmarkt. Een van de redenen waarom Hornbach (een concurrent van de traditionele 

Nederlandse bouwmarkten) wel groeit, is dat Hornbach extra aandacht geeft aan de zzp-er die daar een groot assortiment tegen een scherpe prijs aantreft. Ook de toename van het aantal eenpersoonshuishoudens (zie grafiek) is niet gunstig voor de bouwmarkten want slechts 19% van de alleenwonenden klust elke week terwijl bij stelletjes dit rond de 35% zit, blijkt uit gegevens van het CBS.

Buitenlandse concurrentie
Sinds kort is in Nederland het uit Zwitserland afkomstige Bauhaus actief dat net als Hornbach door zijn grote inkoopmacht lage prijzen kan bedingen. Traditionele bouwmarkten (Praxis, Gamma, Karwei, Formido, Hubo, Multimate etc.) kunnen daar nauwelijks tegenop, maar vechten wel elkaar de tent uit met permanente kortingsacties. Mede daardoor is de winstmarge de afgelopen jaren verder gedaald.

Groei online
Toch ziet ABN Amro enige lichtpuntjes. De bouwmarkten zetten in op expertise van het winkelpersoneel en met een stel-je-klusvraag app en het aanbieden van klusjesmannen proberen zij het de consument makkelijker te maken. Ook wordt het lokale karakter benadrukt want het direct kunnen kopen en meenemen van producten is voor consumenten de belangrijkste reden om een bouwmarkt of dhz-zaak te bezoeken. Dat is waarschijnlijk ook een van de redenen waarop bouwmarkten pas heel laat met webshops kwamen terwijl bijvoorbeeld op Bol.com al jaren allerlei gereedschappen en machines voor het klussen verkrijgbaar zijn. In het online kanaal zit voor de bouwmarkten nog groei, zo denkt de bank.
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten