Clichés zijn handig om bepaalde zaken of mensen te typeren, maar daarin kun je ook te ver gaan. Afgelopen zaterdag was er in de Frankfurter Messe een feest voor exposanten die daar staan op de beurs Ambiente. Nederland heeft op die beurs een prominente rol omdat het Partnerland is. Ieder jaar kiest de beursorganisatie een land ('partner') uit dat extra aandacht krijgt en die eer is dit jaar voor Nederland weggelegd.
Dus was er afgelopen zaterdagavond een leuk feestje met onder meer stamppot andijvie, spruitjes, poffertjes, haring, salade, stroopwafels en bitterballen. Nogal wat gasten – de beurs is zeer internationaal – wisten niet wat zij zagen en schepten van alles op hun bord, gewoon bij elkaar.
De beursorganisatie had nog iets anders 'typisch Nederlands' bedacht waarbij waarschijnlijk Koningsdag als inspiratiebron was gebruikt. Feestvierders konden zich laten fotograferen tegen de achtergrond van een grote foto met Amsterdamse grachtenpanden, inclusief een bruggetje en een echte fiets. Daarbij kon je gebruik maken van 'typisch Nederlandse' attributen.
Dus ging een stelletje Chinezen op de foto met een oranje krulletjespruik, een plastic opblaasgitaar en gekke brillen. Een man uit India deed op de pruik nog een Volendams kapje en zette een roze opblaassaxofoon aan zijn mond . Een man en vrouw uit Slovenië wilden samen op de fiets waarbij zij een tulp in heur haar stak. De fiets stond stevig op de vloer, maar toch flikkerden zij er bijna meteen af.
Dolle pret bij de feestvierders, maar als volbloed Nederlander moest ik toezien hoe die Duitsers in feite de vaderlandse cultuur belachelijk maakten. Alsof Nederlanders altijd rare dingen op hun hoofd zetten en met een muziekinstrument onder handbereik fietsend de Amsterdamse grachten onveilig maken.
Alsof wij niks anders te doen hebben! Wij hebben het hartstikke druk met handel drijven, onze dijken te bewaken en de kuilen op het strand te dichten die Duitsers hier hebben gegraven.
Gisteren deed de Frankfurter Messe er nog een schepje bovenop. Sylvie Meis mocht met een stelletje beursbobo's over de beursvloer paraderen want tot de Partnerland-gedachte behoort ook de komst van een celebrity die zorgt voor publiciteit in de (boulevard)pers. Die Sylvie is inmiddels in Duitsland beroemder dan hier dus eigenlijk zaten die Duitsers een beetje te pronken met iets Hollands alsof het van hen zelf was. (Wat niemand mag weten: Carice van Houten (3) is bezig met filmopnamen, Doutzen Kroes (2) moest een of andere show lopen en Maxima (1) kon niet omdat zij met haar man de Olympische sporters moet aanmoedigen).
Hoewel veel langs je heengaat op zo'n beurs werd al snel duidelijk dat Nederland het uitstekend doet op die Olympische Spelen. Die leipe Donald Trump mag dan wel hard America first roeptoeteren, maar in Korea maken die Amerikanen nog niet veel klaar en is Nederland tot vandaag wel mooi second. Oké, dat die Duitsers nu nummer 1 zijn telt even niet mee want dat land is veel groter dan Nederland.
Bovendien, wat hebben de Duitsers die de Nederlandse cultuur op hun beurs een beetje belachelijk lopen te maken nu eigenlijk zelf te bieden? Bier, Bratwurst en dikke BMW's. En die laatsten zijn eigenlijk ook best vet.
Aribert Guiking
Update 13.39 uur: Nederland scoort vandaag geweldig bij het schaatsen en shorttracken en is inmiddels Duitsland gepasseerd in het medailleklassement. The Netherlands first!