Vorige week werd in Utrecht de eerste vestiging van Casa geopend, een woonwinkelketen uit België. Komende week volgen Maastricht, Roermond en Breda en in totaal wil Casa nog dit jaar 50 winkels openen. Volgend jaar komen er nog eens 60 bij en dat recordtempo is mogelijk omdat alle winkels worden gehuisvest in panden van Xenos, een keten die grotendeels wordt opgeheven.
Xenos behoort tot Blokker Holding en Casa is eigendom van twee Blokker familieleden die rechtstreeks Casa aansturen. Zodoende is de pandwisseling van Xenos naar Casa een soort vestzak-broekzak constructie. Verschil is dat er voor de meeste Xenos winkels geen toekomst is (daarom gaan 110 van de 160 filialen dicht) en de Blokkers wel goede kansen zien voor Casa dat met 500 winkels actief is in acht Europese landen.
In Nederland komen er 110 winkels bij en alleen daarom al is het in potentie een belangrijke speler in de de woonbranche. Het was daarom vreemd dat de vakpers, met uitzondering van Yataz, vrijwel volledig verstek liet gaan tijdens de speciale perspremière bij de opening van de winkel in Utrecht. En de andere pers? Die bestond voornamelijk uit bloggers, vloggers en andere social media typjes, dus 95% vrouw en meestal in de twintig.
Ze waren niet afgekomen om de plaats van Casa binnen de branche te duiden, maar om even fijn te shoppen. Want hoe had Casa de pers lekker gemaakt? Je kon – alleen op die dag – voor 150 euro gratis shoppen. Dus toen het lint was doorgeknipt als symbolische opening schoven de dames direct de winkel in om feel good producten te gaan scoren. Want feel good, daar gaat het om bij Casa, zo liet de Belgische topvrouw van het bedrijf in haar openingstoespraak weten. Hiermee maak je van ieder huis een thuis, aldus de Casa-pay off.
Het assortiment omvat naast wat kleinmeubelen manden, handdoeken, bestek, glaswerk, serviesgoed, parasols, barbecues, geurkaarsen, dienbladen, kussens, fotolijstjes en vele andere nuttige en vooral decoratieve producten. Cactussen, palmbomen en geprint textiel met grote bladeren zorgen er voor dat deze inmiddels uitgekauwde trendproducten nu ook voor de niet zo dikke portemonnee beschikbaar zijn. De echte planten bij Casa zijn allemaal van neppig plastic, dat viel wat tegen.
Ik liep er een beetje onwennig rond, maar via Whatsapp kreeg ik in vliegende vaart orders door van mijn jongste dochter die door razendsnelle raadpleging van de Casa website foto's doorstuurde wat haar vader uit de rekken moest trekken. Is het echt gratis pap? Wow!
Zo vulde ik een groene winkeltrolley alsof ik in de supermarkt rondliep en sjouwde even later met de handen vol puffend door de Utrechtse binnenstad. Al na dertig meter stopte ik om de buit te herschikken. Ik zag dat ik voor Blokker stond. Blokker, de keten die net een paar dagen eerder een verlies van 344 miljoen euro bekendmaakte.
In de auto op weg naar huis overdacht ik deze schizofrene situatie. Het oude oer-Hollandse Blokker lijdt zwaar verlies en saneert doorlopend en dezelfde eigenaar opent een serie nieuwe winkels met een deels overlappend assortiment.
Bijna thuis reed ik naar de plaatselijke Blokker waar drie zakken houtskool in de aanbieding waren. Bij Blokker verwacht je vrouwen achter de kassa die er al 33 jaar werken of jonge meisjes die hopen er binnenkort weg te kunnen. Maar wat bleek? Stonden er twee mannen achter de kassa. Een van hen zag mij komen aanlopen met drie zakken en zei direct: 'Het geldt alleen voor de houtskool, U heeft ook een zak briketten.'
Zoveel alertheid had ik niet verwacht en ik vroeg mij af of Blokker bezig was met een te laat ingezette radicale koerswijziging.
Thuisgekomen gingen de zakken houtskool naar de schuur en las ik routineus de plaatselijke huis-aan-huisfolders door. Daarbij ook een aanbieding van kekke barbecues met foto's van stoere mannen met baarden. Met daarbij de oproep 'Meat the master'.
Dat staat vast in de komende folder van Blokker.
Of in die van volgend jaar.
Aribert Guiking
Voor degenen die dit weekend willen gaan barbecueën heeft Blokker deze week in de aanbieding: 3 zakken houtskool of briketten voor 5 euro. Mixen mag!