Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Voor kutklussen naar Karwei

Gisteren opende in Uden de eerste Karwei volgens een nieuw concept. De keten, die zich al een paar jaar profileert als decoratieve bouwmarkt, zet met de pilotstore nog duidelijker de lijnen uit naar de toekomst: minder bouwmarkt, meer woonwinkel. Het betekent een aangepast assortiment met extra aandacht voor de productcategorieën verlichting, raamdecoratie, wanden en vloeren. Ook de look & feel is aangepast en daardoor kleurrijker en ‘vrouwelijker’ geworden. Het leidt niet tot afgeronde hoeken op de rekken, veel roze en sfeerverlichting in plaats van tl-buizen, maar wel is de uitstraling minder 'constructief' en meer decoratief.

Fraai ingerichte meubelzaak
Een nog extremer voorbeeld van de verscherpte focus op inrichting en decoratie was te zien op de vorige maand gehouden vt wonen & designbeurs waar Karwei stond met een stand die niet zou misstaan als showroom van een fraai ingerichte meubelzaak. Zo ver gaat de winkel in Uden niet, maar de sfeer van een bouwmarkt is daar grotendeels verdwenen en het zal vrouwen zeker aanspreken.

Superkutklus
Want vrouwen, dat is de beoogde doelgroep. Zo af en toe schuiven in het weekend stylistes aan bij Karwei-vestigingen om consumenten advies te geven en daar komen vanzelfsprekend vrouwen op af. Anderhalve week voor de opening in Uden organiseerde Karwei een kluswedstrijd voor vrouwen en dat trok tientallen deelnemers. Zij moesten geen domme kutklusjes doen, het was echt werken. De terminologie lijkt wat pseudo-leuk gekozen, maar heb ik gepikt van de Superkut klusvrouwen uit Amsterdam. Onder deze naam opereren sinds 2013 beroepsmatig een tweetal dames die volgens hun Facebookpagina ‘niet te beroerd zijn om de handen uit de mouwen te steken voor een kutklus.’ Zij staan paraat ‘om je te redden van ultieme kutklussen.’

Klusvrouwen
Wie internet afstruint, ontdekt dat er allerlei cursussen zijn voor vrouwen die willen klussen. Ook zijn er professionele vrouwelijke klussers die zichzelf een gat in de markt boren. Ik denk dat Karwei een nichemarkt aanspreekt die wel eens behoorlijk groot zou kunnen worden.
Concurrent Praxis is sponsor van het tv programma Eigen Huis & Tuin en besloot vorig jaar een klusvrouw in het team op te nemen. Helaas, het ging niet door. Net voor de eerste opnames haakte zij af want zij was te druk met haar eigen klusbedrijf. Wel werd het tv team aangevuld met Tom Groot als nieuwe tuinman, beter bekend als boer Tom, de hunk uit het programma Boer zoekt vrouw. Een tuinman voor de vrouwelijke kijkers dus.

Glazen plafond
Karwei trekt meer vrouwen dan de andere bouwmarkten en zegt dat het publiek in de winkels zich verjongt. Dat wordt nog wat voor de jonge mannen. Die blijken slechte klussers te zijn en als er nu ook nog eens een bouwmarkt komt die vrouwen met het assortiment naar binnenlokt dan wordt het voor hen lastig.
In het algemeen zijn vrouwen degenen die beslissend zijn voor de interieuraankopen en als ze nu ook nog eens zelf gaan klussen worden die mannen toch wel heel erge watjes. Het zogenaamde glazen plafond dat vrouwen moeten doorbreken, bestaat dus eigenlijk niet in de kluswereld.

Wonen in loft
Als dat maar niet doorslaat. Volgens de woonbladen - volgeschreven door vrouwen - lijkt het erop dat iedereen in een loft moet wonen. Dat wordt dus letterlijk het plafond uit de doorzonwoning breken. Ik hou mijn hart vast; er gaan na Uden nog veel andere Karwei-vestigingen op de schop.

Aribert Guiking
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten