De voorjaarsbeurs in het ETC Expo was positief, zo laten veel standhouders weten. Vooral de dag dat consumenten toegang hadden tot het centrum was een succes.
De vakbeurs in het ETC in Culemborg (9 t/m 11 februari jl.) beslaat drie dagen en op een daarvan mogen ook consumenten naar binnen. Dat was de eerste dag en op die zondag bezochten 1750 mensen het centrum, waarvan de meeste niet vakbezoeker, dus consument. Dat was een groot succes en een aantal standhouders was welhaast lyrisch over het bezoek. Consumenten lieten soms op hun smartphone opnames zien van hun interieur en zochten op de beursvloer naar iets bijpassends, zo laat Tessa Groeneweg van Marks of Difference weten. ‘We hadden het op de consumentendag constant druk, echt geweldig.’
Breed aanbod
Ook bij Dazzling is het standpersoneel na afloop van de beurs zeer positief gestemd, zeker ten aanzien van de consumentendag. Anderen standhouders sluiten zich daar vrij makkelijk bij aan en de discussie over in welke mate je consumenten moet toelaten en of er niet teveel stylistes komen, is volledig verleden tijd. Van vooral stoffencentrum is het ETC de laatste jaren in versneld tempo omgevormd tot plaats waar professionals (en op gezette tijden ook consumenten) inkopen kunnen doen voor het totale interieur. Nog steeds zijn er veel aanbieders van stoffen, maar samen met meubelen, verlichting, accessoires, behang, verf, diverse soorten vloerbedekking en zelfs keukens en baden is vrijwel alles voor het interieur aanwezig.
Houten karpetten
Nieuwkomer Albert Chapel verraste met bijzondere houten vloeren die bestaan uit vele (soms duizenden) stukjes hout die als puzzelstukjes zijn verankerd op een rug van natuurrubber waardoor het een houten karpet wordt. Hout cotuur noemt Chapel dat met een knipoog naar houte couture. Door een afwerking met bijvoorbeeld azijn en het polijsten met water krijgt het hout een bepaalde uitstraling. Strakke geometrische vormen of een ‘krokodillenhuid’ zijn uitwerkingen daarvan.
Eenheid zonder eenvormigheid
Klassiek of een variant daarop is nog steeds aanwezig in het centrum, maar de nadruk op luxe, kwaliteit en een bepaalde exclusiviteit is is nu duidelijker zichtbaar. Zonder eenvormig te worden is er meer dan voorheen sprake van eenheid in het centrum. Daarbij kan het robuuste en bijna boerse van Hoffz bestaan naast de meer verfijnde meubelen van meer klassiek georiënteerde aanbieders. En ook redelijk strak design naast meer barokke vormen. Zelfs voor het (luxe) buitenleven is plaats (Sempre). De betiteling van de beurs als Masters of Interior was wellicht in eerste wat pretentieus, maar wordt zo langzamerhand waargemaakt.
Landrover
Wat de diverse Landrovers deden tijdens de beurs, is niet geheel duidelijk, maar dat zal wel met uitstraling te maken hebben. Een van de grootste trekkers van het centrum is Keijser & Co. Ooit begonnen in het ETC met een paar tafels en een enkele kast is het bedrijf uitgegroeid tot een behoorlijke speler met een eigen gezicht die het begrip lifestyle op zijn eigen manier vormgeeft.