Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Waar komt die reclame voor interieurproducten op tv ineens vandaan?

Een sluitende verklaring heb ik nog niet gevonden, maar het is wel opvallend; het barst momenteel op tv met reclames voor interieurproducten. Een paar dagen even opgelet en ik turfde: Leen Bakker, Prominent, Interfloor, Stressless, Meubelzorg, Montèl, Matt Sleeps, Emma, Pronto, Seats and Sofas, Decupré, Yumeko, M Line en Woonsquare. Whoppah, online platform voor koop en verkoop van tweedehands interieurspullen, reken ik hier ook bij. Misschien ben ik er wat vergeten en ik beperk mij tv spotjes bij de publieke omroep, maar bij elkaar is het toch een aardig rijtje.
 

Still uit tv spot van Montèl.

Topomzetten dankzij corona
Het is niet duidelijk waar deze hausse ineens vandaan komt. Ondanks corona, beter gezegd: dankzij corona, haalden producenten en retailers in het woonsegment de afgelopen twee jaar topomzetten. Dus reclame maken om omzet binnen te halen was niet nodig. Dat het in 2022 minder zou worden, was al lang voorzien. Maar dat er nu geadverteerd moet worden in de hoop zo omzet bij elkaar te harken, lijkt mij niet van toepassing. Zeker omdat de nu lopende tv spotjes niet inspelen op het seizoen.
 

BN-er Dirk Zeelenberg in reclame van Interfloor.


BN-er als kapstok
Zijn er algemeenheden te ontdekken of opvallende gelijkenissen? Dat valt mee. De reclame van Interfloor kreeg bij de introductie redelijk veel publiciteit, vooral in de vakpers. Enigszins begrijpelijk want acteur Dirk Zeelenberg speelt daarin een hoofdrol en die schijnt bekend te zijn als BN-er, dat geeft altijd extra reuring. Daarbij is Interfloor bij het publiek een grote onbekende want het is een typisch 'dealermerk' en daarnaast zie je zelden een tv spotje voor vloerbedekking. Ook Prominent gebruikt een bekende Nederlander (ex- formule 1 coureur Robert Doornbos) als uithangbord. En voetbalster Vivianne Miedema is het uithangbord voor de Green Motion matrassen van M Line.
 


Rielèèèks
Stressless, Prominent en Meubelzorg hebben gemeen dat ze zich richten op relaxfauteuils waarbij zitcomfort en 'afgestemd op de gebruiker' kernwoorden zijn. Meubelzorg richt zich specifiek op ouderen en zegt met 'de hele collectie' bij mensen thuis te komen. Dat wil zeggen dat het bedrijf desgewenst bij mensen thuis komt voorrijden met een paar modellen om direct uit te proberen. Dat de producten duur zouden zijn, wordt in het tv-spotje direct bestreden: Rielèèèks! Er is al een fauteuil vanaf 695 euro!

Deze week korting
Montel stelt als zitmeubelspecialist dat je zelf je eigen bank kunt 'samenstellen', retailketen Pronto suggereert iets soortgelijks voor de totale collectie ('precies zoals jij het wilt') en Seats and Sofas belooft 'vandaag kopen, vanavond zitten' wat natuurlijk kletskoek is. Woonsquare profileert zich met deze week de 'XL Kortingsdagen', net als vorige week. En de week daarvoor.
 


Zelf matras samenstellen
Bij de matrassenaanbieders is het beeld divers. Emma, feitelijk een online aanbieder maar ook verkrijgbaar in de winkels van Beter Bed, is vrij zakelijk en verwijst naar het feit dat hun matras als 'best getest' is. Matt Sleeps, een pure online aanbieder, laat in de tv spot duidelijk zien dat hun matras bestaat uit een aantal lagen en dat deze zijn om te wisselen of te draaien. 'Draai zelf de laag en creëer jouw perfecte hardheid', is de slogan.

Irritant spotje
In het spotje van Ducupré, waar meerdere varianten van bestaan dankzij digitaal knip- en plakwerk, wordt door een pratend hoofd uitgelegd dat de matrassen in Didam worden gemaakt en dat die kunnen worden geproduceerd naar eigen voorkeur en dat je dat kunt uitvogelen door online wat vragen te beantwoorden. Het spotje scoort hoog op de irritatieladder van de Nederlandse consument.
 


Wit = groen
M Line gebruikt al jaren sporters om de matrassen te promoten en Vivianne Miedema is nu boegbeeld voor de nieuwe Green Motion matrassen. De matrassen zijn gewoon wit, bewegen niet van zichzelf en de pay off 'Sta op voor een groene morgen' komt volledig uit de lucht vallen. Het blijkt dat het gaat om een tweetal matrassen die gemaakt zijn van polyester en dat is volledig te recyclen waardoor de producent het label circulair er aanhangt.

'Design voor iedereen'
Yumeko is vrij sober, passend bij het product: bedtextiel waar je de etiketten eco, duurzaam en fairtrade op kunt plakken. En Leen Bakker, wat moeten wij daarvan denken? Een paar vrouwen die na wat zoeken en snuffelen zichzelf op de bank draperen en een voice over die constateert: 'Leen, da's design voor iedereen.' Tja, het is maar hoe je het begrip design definieert.
 


Hoppa!
Whoppa is een beetje een buitenbeentje. Het profileert zich als marktplaats 'eerste klas in tweedehands design' waarbij het vooral gaat om meubels, verlichting en allerhande woonaccessoires. Het platform bestaat sinds 2019, schijnt aardig te lopen, kreeg recentelijk een forse financiële injectie van investeerders en is nu volop aanwezig op abri's en tv. Op tv wordt bondig uitgelegd hoe je zelf je spullen te koop kunt zetten. Hoewel het gaat om tweedehands, dus gedateerd, is de reclame overgoten met de huidige modekleuren geel en groen.

Aribert Guiking

 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten