Warm weer betekent voor veel mensen lekker barbecueën. Niet alleen slagers, supermarkten en bierbrouwerijen springen hierop in. Zoals mattenproducent Hamat.
Met een warm weekend achter de rug en een warm weekend voor de boeg is het weer vaste prik voor veel Nederlanders; de barbecue gaat aan. Mattenproducent Hamat speelde daar met Vaderdag al op in en plaatste een filmpje op LinkedIn met daaronder het jaren zeventig nummer Daddy Cool van discogroep Boney M. Want, alle genderdiscussies ten spijt, barbecueën wordt nog altijd geassocieerd met mannen en veel vlees. Zo lagen de lappen vlees in het filmpje van Hamat ook op de barbecue, grotendeels aan het oog ontrokken door een rookgordijn.
Geintje
Onder de barbecue bleef het schoon dankzij een speciale mat. Worden deze matjes dankzij het warme weer nu massaal besteld? 'Ach, het was eigenlijk meer een geintje voor Vaderdag', is het nuchtere antwoord vanuit Genemuiden, de plaats waar Hamat is gevestigd. 'Toen hebben wij hem veel verkocht.' De polyamide mat, met het woord Grillmaster prominent in beeld, moet de tuin of een andere onderliggende ondergrond beschermen. Vet cool, zou een bijdehand jongetje zeggen.
Vlees en bier
Enige speurwerk laat zien dat Hamat wel wat vaker denkt aan alleen de combinatie barbecuen en vaderdag. Zo vonden wij een mat met een rund vaarbij de delen van het beest zijn aangeven en met met de beeltenis van bier, bestek en barbecue. Tja, nog steeds een mannending.