Komend weekend barst in het zuiden het carnaval los. In 1981 werd dat muzikaal verrijkt door André van Duin met de hit ‘Er staat een paard in de gang’. Nu gaat het om ezels in de keuken. Wat is hier aan de hand?
Bijgaande foto is genomen tijdens de in januari gehouden meubelbeurs IMM op de keukenafdeling. Eens per twee jaar, zo ook dit jaar, zijn daar de nieuwste snufjes op keukengebied te bewonderen. Maar wat doen deze ezels in de keuken van Next125? Next125 is het merk van keukenfabrikant Schüller en die heeft ieder jaar een campagne waarbij dieren centraal staan, dit jaar ezels. Het heeft geen diepere betekenis, maar verwijst naar ‘natuurlijke en levendige componenten’, aldus een woordvoerder van het bedrijf.
Beesten als marketinginstrument
Die componenten zijn dus ezels. In een aardig filmpje (zie hierboven) is te zien hoe de beesten zich gedragen als lastig te regisseren modellen die paraderen rond een keuken die is opgesteld in een koffiebranderij. De jaren hiervoor speelden varkens, runderen, ganzen en schapen de hoofdrollen in de marketing van Next125. In 2010 waren ‘eigenwijze geiten’ de eerste beesten die deze positie opeisten.
Aandacht voor duurzaamheid
Wie de site van Next125 bestudeert, ziet dat de meer serieuze ‘natuurlijke component’ van Schüller bestaat uit uitgebreide informatie over hoe het bedrijf probeert zoveel mogelijk het milieu te ontzien. Uitsluitend gebruik maken van PEFC hout, vrachtwagens met lage CO2 uitstoot, zo min mogelijk verpakkingsmateriaal en resthout gebruiken voor de eigen energiecentrale zijn daar voorbeelden van.