Net terug van een aantal dagen zeilen op en rond het IJsselmeer en dan valt op dat het in grote delen van het land behoorlijk droog is. Je weet het, je leest er over, maar rond het water zie je alleen maar groen. Dus ben je niet echt met droogte bezig. Nederland heeft eeuwen ervaring om het water tegen te houden en weg te krijgen met dijken, dammen en sluizen, maar nu wordt het steeds meer een kwestie van vasthouden.
Op de golven van de opbloeiende huizenmarkt van de laatste paar jaar kon de woonbranche lekker meedeinen. Ondanks verscherpte hypotheekmogelijkheden stijgen de huizenprijzen en wie het zich kan veroorloven koopt een huis, waar dan ook. Een nieuw huis leidt tot meerdere verhuisbewegingen en woonwinkeliers merkten dat op allerlei manieren.
Merkten, want zij merken er steeds minder van. De huizenverkoop loopt sinds eind vorig jaar terug omdat er simpelweg te weinig aanbod is. Bedrijven in de woonbranche reageren daar vertraagd op en naar verwachting zullen zij dat in de tweede helft van dt jaar gaan merken, zo verwacht brancheorganisatie INretail.
De vraag is hoe je daar als winkelier mee om moet gaan. Gewoon accepteren die golfbeweging van aantrekkende en afnemende huizenmarkt? Meedeinen in de hoop dat je toch wat kan 'meepikken'? Of hierop anticiperen?
Van dat laatste merk ik helemaal niets, net zoals het zwaar tegenvalt zoals retailers nauwelijks inspelen op de al wekende durende zomerhitte. De droogte neemt toe en diverse overheden nemen maatregelen of denken dat op korte termijn te gaan doen. En wat doen de meeste winkeliers? Helemaal niks. Gewoon 's morgens de winkel openen en hopen dat er toch klanten komen. De omzet neemt af, de liquiditeit droogt op en wachten op regen in de vorm van toestromende klanten?
Het lijkt mij een beetje te gemakkelijk.
Wat wel te doen? Ik zou – nu er toch geen kip binnenkomt – eens stevig gaan nadenken over leuke acties die verder gaan dan platte korting geven.
Waarom zouden mensen over een paar weken wel een vloer, bed of bank willen aanschaffen en nu niet? Natuurlijk, het weer nodigt niet direct uit om een winkel te bezoeken, maar niks doen lijkt mij een slechte optie. De droogte blijft nog even en regen kun je niet afdwingen. Opdrogende klantenstromen zijn echter geen natuurverschijnsel en consumenten laten binnendruppelen kun je tot op zekere hoogte wel sturen.
Natuurlijk, de beste stuurlui staan aan wal, dat besef ik heel goed. Maar ik heb afgelopen dagen ook te maken gehad met wegvallende wind en wind uit de verkeerde hoek. Dan moet je soms van koers veranderen om toch je doel te bereiken.
Met andere woorden: ik wens alle retailers veel sterkte in deze droge dagen en denk maar eens goed na hoe je in deze windstille verkoopdagen toch wat beweging kunt krijgen.
Aribert Guiking