Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Webwinkel Made.com kiest voor Europese expansie

De omzet van de Britse designwoonwebwinkel Made.com groeide in 2018 met 37% tot 202 miljoen euro. Het bedrijf, onder meer actief in Nederland en België, breidt dit jaar uit naar vier nieuwe Europese landen.



Van de totale omzet van 202 miljoen euro kwam 58% uit het Verenigd Koninkrijk, maar de groei op het Europese vasteland gaat harder en naar verwachting zal dit in 2019 de grootste omzet gaan opleveren. Made.com is nu actief in negen Europese landen (onder meer in Nederland en België) en daar komen dit jaar Portugal, Italië, Denemarken en Zweden bij. Hoewel de omzet fors steeg, ontbreken verdere cijfers. Vorig jaar werd aangekondigd dat het bedrijf in 2018 in eigen land waarschijnlijk break even zou draaien, maar in jongste berichtgeving wordt daar niets over gezegd.

Testen smaak van de klant
Made.com wil zich profileren als webwinkel die designproducten verkoopt en gebruikt daarvoor ontwerpen van eigen designers en externen. Daarnaast wordt ook het publiek ingeschakeld om te kijken wat interessante ontwerpen zouden kunnen zijn om te produceren. Daartoe lanceerde het bedrijf eind 2017 het platform TalentLAB. Designers kunnen hun ontwerp (desnoods in geschetste vorm) uploaden waarna een selectie wordt gemaakt. Deze wordt op de site getoond waarna het publiek kan laten weten of zij een ontwerp graag gerealiseerd zou zien door 5 Pond te storten. Wordt er genoeg geld opgehaald (dat kan per product verschillen) dan gaat het ontwerp in productie. Zijn er te weinig 'stemmers' dan krijgen zij hun geld terug.

Gebruik van influencers
Tot nu toe heeft Made.com tweemaal zo'n 'crowdfunding collectie' op de markt gebracht en afgelopen weekend is net de derde ronde van zo'n crowd-sourced en crowd-funded zoektocht afgerond. Met het platform TalentLAB trekt Made.com veel jonge designers aan die graag aan de bak willen en kan het direct testen wat wel en niet succesvol kan worden. Ook op andere manieren wordt de doelgroep (voornamelijk jonge stedelingen) ingeschakeld. Zo gaat het bedrijf dit jaar gebruik maken van influencers voor de marketing.
Naast de webwinkel heeft Made.com in verschillende landen ook showrooms, waaronder een in Nederland in Amsterdam (zie foto). Hoewel de showrooms er grotendeels uitzien als gewone woonwinkels gaat het bestellen via een tablet ter plaatse.

Digitale generatie
Made.com is een duidelijk voorbeeld van een bedrijf dat optimaal profiteert van de populariteit van webwinkelen en weet welke doelgroep zij moet aanspreken om dit effect te versterken. Topman Philippe Chainieux, is daar duidelijk over: 'In de afgelopen 18 maanden zagen we een toenemende trend in consumenten die online shoppen voor grotere aankopen. Gedreven door een enorme verschuiving in consumentengedrag en de opkomst van de digitale generatie.'

Ambitie
Made.com werd in 2010 in Engeland opgericht als webwinkel voor designmeubelen, gemaakt door eigen en externe ontwerpers. Inmiddels is het assortiment uitgebreid met bedden, woonaccssoires, lifestye artikelen en producten voor koken en tafelen. Het heeft de ambitie om 'het meest toonaangevende design merk voor de digitale generatie te worden in heel Europa.'

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten