Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Webwinkels groeien minder hard

De dubbelcijferige groeipercentages van webwinkels stokt, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Retailers die een fysieke winkel en een webshop combineren (multichannelers) zien hun omzet sterk stijgen.
 


De totale omzet van webwinkels groeit nog steeds, maar vlakt gestaag af. In het laatste kwartaal van 2018 zakte de groei van ‘pure internetverkopers’ naar 9,9 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2017. Dat is de laagste omzettoename sinds het derde kwartaal van 2014, toen ‘slechts’ een groei van 4,8 procent werd genoteerd. De cijfers komen van het CBS dat gisteren de cijfers over detailhandelsbestedingen van het afgelopen jaar publiceerde.

Multichannelers sterkste stijging
De online verkoop van detaillisten die een fysieke winkel en een webshop combineren (multichannelers) is een stuk beter. In het laatste kwartaal van 2018 boekten de multichannelers 26,1 procent meer webomzet dan in het laatste kwartaal van 2017 (lichtgroen in grafiek). Dat is een groot verschil met de 9,9 procent stijging die hun puur online opererende collega’s noteren (donkerblauw). Uit de grafiek blijkt dat de groeicijfers van bedrijven die alleen via internet verkopen (pure players) sinds het vierde kwartaal van 2017 gestaag teruglopen.


 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten