Naast producten en trends voor de kerstperiode gaf Tendence een voorproefje van kleuren en materialen en voor komend voorjaar. De beurs werd wederom gehouden onder tropische temperaturen.
Tendence is van oudsher een beurs die zich richt op het najaar en dan in het bijzonder de kerstperiode. Doordat het tijdstip van de beurs door de Frankfurter Messe een paar jaar geleden is verschoven van augustus/september naar juni/juli geeft dat soms een bijzonder effect, Want, voor het derde jaar op rij werd de beurs afgelopen dagen gehouden terwijl het zinderde van de hitte en dat was een aardig contrast met de kerstballen, kerstmannen, rendieren en andere kerstproducten in de diverse hallen.
Planten en dieren
Naast de producten voor het najaar geeft de beurs een vooruitblik op het voorjaar met zowel gebruiksvoorwerpen als trendy producten. Matzwart en wit, goud, koper, messing en roze zijn trendkleuren net als 'natuurtonen'. Producten hebben vaak een verwijzing naar het begrip duurzaamheid en vlechtwerk was alom te zien, net als afbeeldingen van planten en dieren op kussens, dekbedovertrekken, theedoeken, dienbladen en andere huishoudelijke producten.
Minder bezoekers
De beurs trok 15.000 bezoekers, een forse daling ten opzichte van vorig jaar toen er 20.000 bezoekers kwamen, De al jaren krimpende beurs was dit keer duidelijker toegespitst op de wensen en behoeftes van de handel', zo stelt de beursorganisatie. Het aantal beursdagen werd met een dag verminderd tot totaal drie dagen. Ook werd het outdoor segment, met meubels en echte planten, geschrapt.
Platform voor retailers
Meest opvallende van de beurs was niet te zien, maar speelde zich af achter de schermen. Tendence werd gebruikt voor de lancering van het online platform Conzoom Solutions. Hier kunnen (met name) retailers informatie vinden over beurzen, producten, trends en manieren van presentatie in de winkel. Het platform wil de winkel handvatten geven om te overleven in een wereld waar de scheidslijnen tussen de fysieke en virtuele werkelijkheid steeds verder vervagen en in elkaar overlopen. Het platform geeft ook aan hoe de beursorganisatie zich aanpast aan de veranderende omstandigheden: in plaats van vele hallen te vullen met een aanbod (kom en kies uit dit aanbod) verschuift het nu meer richting inspelen op de behoeftes van de retailer, de belangrijkste bezoekersgroep.
Marktplaats
Naast het platform Conzom Solutions werd tijdens de beurs Nextrade gelanceerd, een marktplaats voor het segment Home & Living. Hier staan gegevens van leveranciers (exposanten van de beurs) en van retailers (bezoekers van de beurs). Toeleveranciers kunnen hier informatie en foto's plaatsen van hun producten en retailers kunnen hier foto's en informatie 'plukken' om die bijvoorbeeld voor hun eigen site te gebruiken.