Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Wehkamp verlaat groeiscenario en kiest voor 'lokaal'

Webwinkel Wehkamp wil niet meer koste wat kost groeien, stroomlijnt het aanbod en kiest voor en sterke positie in Nederland. Aanhoudende verliezen en een daling van de omzet maken de strategiewijziging noodzakelijk.
 

 


Wehkamp realiseert zich dat het niet opkan tegen de schaalgrootte van Zalando en andere grote webshops zoals Bol.com en kiest ervoor om een belangrijke landelijke speler te worden, zo vertelt ceo Graham Harris in een interview met het FD. Groei is niet meer het ultieme doel want dat kost alleen maar geld. Gratis thuis retouren ophalen is voorbij, net als de focus op fashion. Het online warenhuis moet keuzes maken want afgelopen boekjaar was sprake van een omzetdaling van 10% terwijl de gemiddelde omzet van webshops met 14% groeide. Het verlies bedroeg 27 miljoen euro.

Flinterdunne marges
Al eerder dit jaar liet Wehkamp weten dat de categorie 'living' extra aandacht zou gaan krijgen en fashion relatief wat minder omdat in dit segment het aantal retouren schrikbarend hoog is. De marges zijn flinterdun en Wehkamp kan hierin niet op tegen fysieke retailers als H&M en Zara en het online geweld van Zalando. Ook is duidelijk dat Amazon naar alle waarschijnlijkheid begin 2020 in Nederland zal landen, dat wil zeggen dat er dan een direct op Nederland gerichte webshop zal komen. Ingrijpen is daardoor noodzakelijk.

Meer aandacht voor wonen
Elektronica laat Wehkamp verkopen door 'partner' BCC omdat het er zelf geen brood in ziet. Tuinartikelen en gereedschappen zullen verdwijnen uit het assortiment en Wehkamp kiest voor kleiner, maar beter. Het wil een 'inspirerende winkelomgeving' bieden en daar zal onder meer het woonsegment voor moeten zorgen. Saillant detail: in 2015 werd de online woonwinkel Fonq, toen nog zusterbedrijf van Wehkamp verkocht om zich vooral te richten op fashion.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten