Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Weinig retailers echt toekomstbestendig

De toekomstbestendigheid van de retail is niet florissant, zo concludeert onderzoeksbureau Q&A. Slechts weinig retailers zijn onderscheidend, onmisbaar of maken klanten blij.

Q&R maakte een retail ranking om te kijken welke retailers nu écht gewaardeerd worden door de consument. Daarbij onderscheidt het bureau drie categorieën: onmisbare retailers, retailers die klanten blij maken en retailers die het verschil maken. Onmisbare retailers zijn winkels die (meestal) frequent worden bezocht. In deze categorie scoren hoog Deen, Keurslager, Action, Ikea, Kruidvat, ICI Paris en Eye Wish.

Blijmakende retailers
Retailers die hun klanten écht blij maken zijn Ikea, Action, Rivièra Maison, Hunkemöller, Intratuin, foodspeciaalzaken en parfumerieën. Voor Ikea geldt dat het assortiment en de winkelbeleving ervoor zorgen dat hun klanten blij zijn. Action presteert zeer goed op prijs maar hun assortiment en de totale beleving zorgen er ook voor dat klanten blij zijn. Bij heel veel retailers worden consumenten niet echt blij, zo stelt Q&A.

Onderscheidende retailers
Écht onderscheidende retailers zijn retailers die met hun totale winkelformule of elementen daarvan in staat zijn het verschil te maken ten opzichte van de concurrentie. Retailers die hoog op deze lijst staan zijn onder meer de Bijenkorf, Ikea, Rivièra Maison, Hornbach en Bever. Hornbach maakt vooral het verschil op assortiment. Voor Bever geldt dat de combinatie van assortiment en klantvriendelijk personeel ervoor zorgen dat ze écht onderscheidend zijn. In deze categorie zitten veel retailers die niet duidelijk onderscheidend voor de consument.

Zorgwekkend
Het onderzoeksbureau noemt het ‘zorgwekkend’ dat écht onderscheidende prestaties op het gebied van beleving en deskundigheid te wensen over laat. ‘Terwijl dit juist de aspecten zijn waar klanten écht blij van worden en waarop fysieke retailers écht het verschil kunnen maken ten opzichte van elkaar en in het bijzonder ten opzichte van het online kanaal.’ Volgens de onderzoekers is dat gebrek aan onderscheidend vermogen een van de belangrijkste zaken waarom retailers slecht draaien.
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten