Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Why ai jai jaaaii!!!

Trijntje Oosterhuis is halfweg gestruikeld in haar poging om de finale van het songfestival te halen. Halfweg tussen Amsterdam en Haarlem klinkt echter trompetgeschal vanwege de komst van een nieuw te bouwen outletcenter.

Het dorp Halfweg ligt tussen Amsterdam en Haarlem en daar gaat in 2017 een outletcentrum geopend worden. Deze week verleende de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude de vergunning aan de Spaanse projectontwikkelaar Neinver om een outletcentrum te mogen bouwen. Dit centrum verrijst op het voormalige industrieterrein Sugar City, een verwijzing naar de suikerfabriek die hier vroeger stond. De gemeente hangt de vlag uit, in Haarlem gaat ie halfstok.

Kneuterig
In ronkende persberichten die voor de toewijzing werden rondgestrooid, wordt hoog opgegeven van het ontwerp dat ‘geïnspireerd is op het Nederlandse landschap met een belangrijke rol voor vegetatie, water en daglicht’. Het centrum wordt een ‘modern ontwerp gecombineerd met traditionele elementen waarbij gebruik wordt gemaakt van innovatieve materialen en het industriële erfgoed van het voormalige industrieterrein Sugar City.’ Wie kijkt naar de tekeningen om te zien hoe dat er uitziet, ontwaart een kermisachtig terrein aan het water. Op zich niet verwonderlijk want outletcentra moeten bij voorkeur een soort pseudo-authenticiteit uitstralen om de kneuterigheid netjes vorm te geven. Zie bijvoorbeeld de truttige pandjes in Batavia Stad, een van de drie outletcentra in Nederland. De naam van het te bouwen centrum is echter veelbelovend: The Style Outlets.

Suikerstadje
De vraag is voor wie zo’n clustering van winkels goed is, wetende dat retailbreed ondernemers het niet makkelijk hebben. Wie wil er inmiddels uit de mode geraakte kleding voor een habbekrats kopen? Nou, massa’s mensen, zo blijkt uit de bezoekersaantallen van andere outletcentra. Zij vinden het fijn om uren in een nepdorpje rond te slenteren en een Gucci tas of Adidas sneakers te scoren. Daarbij denkt de gemeente dat vanwege de ligging ook hordes toeristen zich naar het suikerstadje zullen verplaatsen om daar aankopen te doen. De gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude voorspelt 600 nieuwe banen, goed voor de lokale werkgelegenheid.

Geen Rijksmuseum
Brancheorganisatie INretail voerde een lobby tegen de komst van het outletcentrum en voorziet een negatieve weerslag op de bestaande retail, vooral in Haarlem. De projectontwikkelaar pareert de leegzuigende werking van bestaande stadscentra en denkt dat toeristen uit Amsterdam naar Halfweg zullen komen en waarom trekt Haarlem die wandelende portemonee's dan niet even door naar hun stad? In Amsterdam is de gemeente stilletjes blij met die mogelijk uitwaaierende buitenlanders want de hoofdstad wordt overlopen door toeristisch klootjesvolk. Geen Rijksmuseum, maar gewoon een nieuwe spijkerbroek? Prima. In plaats van het Anne Frank huis poffertjes eten in Halfweg? Da’s ook kennismaken met de Nederlandse cultuur. Waarom naar Volendam als je in een typical Dutch outletcentrum merkkleding kunt kopen die in China duur is. Of nep.

Ongekende dynamiek
Ik denk dat The Style Outlets een succes gaat worden. Door de toeloop zullen er verkeersregelaars nodig zijn om de drukte in goede banen te leiden: extra werkgelegenheid. Door verpaupering van de Haarlemse binnenstad komt daar ruimte vrij voor opvang van studenten die in Amsterdam niet aan een kamer komen. Busvervoerders zien brood in een permanente pendeldienst tussen Schiphol en Halfweg. Zakkenrollers gaan gouden tijden tegemoet. Het is dé kans om Nederland te profileren: koopmansgeest op klompen!

Typical Dutch
De naam The Style Outlets gaat vanaf 2017 de wereld over, let maar op. Naast Nike sneakers wooden shoes from Holland. In plaats van de dure diamanten van Gassan uit Amsterdam moderne sieraden van studenten van de Design Academy uit Eindhoven. Geen rondvaart door de Amsterdamse grachten, maar op een platte schuit door de sloten langs de koeien. Geen paling of haring, maar real Dutch stroopwafels. En de Volendammer kleding wordt een hit. Trijntje Oosterhuis haalde het niet met haar liedje, maar dat broekpak is Dutch design from Volendam. Modern retro! Als je thuiskomt en in Shanghai de aanwinst showt dan zijn de reacties unaniem: Why ai jai jaaii!!!

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2021 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten