Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Winkel op afspraak open, en dan?

Overmorgen is het zover, dan mogen winkels weer open. Althans, klanten mogen weer naar binnen als ze een afspraak hebben gemaakt. Die afspraak moet minimaal vier uur tevoren zijn gemaakt dus even bellen of een appje sturen met de mededeling dat je voor de deur staat en naar binnen wil, dat mag niet. Ook moet de winkelier behalve zijn eigen slot op de deur ook werken met tijdsloten van minimaal 10 minuten. En er mogen maximaal twee klanten per keer naar binnen, per verdieping. Voor klanten die een krukje, bijzettafeltje of ander klein spul komen ophalen is dat geen probleem, maar voor mensen die op zoek zijn naar een bank of bed wordt dat een lastig verhaal, zeker als er nog keuzes gemaakt moeten worden.

Dat beseffen winkeliers ook en daarom kun je bij sommigen – dat aantal neemt waarschijnlijk in rap tempo toe – via de site online een afspraak maken. Om het te stroomlijnen kun je een tijdstip aangeven en het doel: informatie over een bepaalde productcategorie (zitmeubel, bed), over een specifiek product (boxspring), 'interieuradvies' of wat dan ook. Nu is 'interieuradvies' nogal een breed begrip en dat gaat in tien minuten weinig opleveren, maar lukt dat met een 'tweepersoons matras' wel?

Sommige retailers hebben daar over nagedacht en zo zag ik bij een slaapspecialist dat je niet alleen kunt kiezen uit advies over een eenpersoons of tweepersoons matras, boxspring en bedtextiel, maar je ook kunt aangeven met welke adviseur je wenst te spreken. Dat is leuk bedacht en zeer gericht, maar kennen mensen die namen van die adviseurs? Weten ze überhaupt wie er in die winkel werkt?

Om bij die beddenzaken te blijven: de een laat via social media weten dat ze 'per 3 maart op afspraak open' zijn, een tweede doet er een foto bij van het (doodstille en niet bepaalde uitnodigende) interieur en een derde plaatst een foto van het voltallige personeel dat rond een bed staat/zit te wachten: komt u maar. Wij zijn er klaar voor!

Sommige retailers laten in het midden of je online een afspraak kunt maken, maar vinden dat hun winkel gewoon open moet. Slapen is 'essentieel' (dus behoor je tot de categorie 'essentiële winkels' die sowieso open mogen) en ik zag zelfs een bericht op LinkedIn waarin wordt gesteld dat slapen de immuniteit bevordert en daardoor indirect Covid-19 bestrijdt. Met andere woorden: Mark Rutte, wat lul je nou met click & collect of openstelling op afspraak met ook nog eens talloze beperkingen? Wij verkopen bedden en matrassen en die zijn super belangrijk en zijn feitelijk corona-killers!!!!

Ook meubelboeren weten hoe belangrijk zij zijn: vanwege het thuiswerken zitten mensen in huis opgesloten en daarom is een goed zitcomfort noodzakelijk en 'wij bieden dat!' Met de avondklok erbij wordt dat bankzitten natuurlijk nog relevanter. Nu de kappers weer open mogen zullen ook spiegelverkopers van zich laten horen: mensen zijn blij dat ze naar de kapper mogen en willen dat in de spiegel terugzien. Dat is goed voor hun geestelijk welzijn, dus ook voor hun fysiek gevoel en dus is het kunnen kopen van een spiegel bijna net zo effectief als het krijgen van een coronavaccin!

Misschien werkt dat winkelen op afspraak prima en is dat voor winkels die meubelen, bedden, vloerbedekking en andere interieurproducten verkopen een uitkomst. In normale tijden (komen die nog terug?) is het vaak doodstil in talloze interieurwinkels die zeggen dat zij producten leveren waarbij het geven van advies als essentieel wordt gezien. Misschien wordt 'winkelen op afspraak' voor hen het nieuwe normaal om hun producten te verkopen.

Zij hebben, dankzij corona, afgelopen jaar een topjaar gehad en bij veel consumenten brandt het geld in hun zakken om het uit te geven, zo hoor ik van menig winkelier. Zij hebben echter één groot probleem. Bij veel producten is de levertijd enorm opgelopen en dat kan maanden duren. Daar zijn ongeduldige consumenten niet van gecharmeerd en de kans is groot dat de afspraak tot levering zal moeten worden uitgesteld. Vraag is of er na die succesvolle date nog een vervolgafspraak in zit.

Aribert Guiking

 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2021 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten