Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Woonaccessoires als glijmiddel

Woonaccessoires worden gezien als glijmiddel voor makkelijker verkoop in de winkel. Hoe spelen vakbeurzen hierop in? Moeten zij zich specialiseren in accessoires? Of vanuit een ander, specifiek aanbod accessoires aanbieden als verfraaiing? 

Hoewel het mooie nazomerweer anders doet vermoeden, staat het naseizoen voor de deur en dat zijn van oudsher de belangrijkste maanden voor de interieurbranche. De opmaat daarvoor wordt gegeven door de verschillende najaarsbeurzen waarvan de eerste reeds achter de rug zijn. Dat zijn vooral beurzen die zich richten op woonaccessoires en accessoires in de meest brede zin van het woord.

Specialistische beurzen
Afgelopen zijn inmiddels TrendZ in Hardenberg, Tendence in Frankfurt en ShowUP in Amsterdam. Die laatste is een nieuwkomer en daarover straks meer. In de planning zit nog de Trademart in Utrecht, TrendZ in Venray en Maison & Objet in Parijs. Die laatste is meer dan een ‘accessoirebeurs’, maar reken ik nu ook even mee. DECOoh! in Brussel zou begin september plaatsvinden, maar is geschrapt vanwege een te gering aantal deelnemers. Hoewel op de beurzen Home & Interior in Nieuwegein en de najaarsbeurs ‘Meet the Masters of Interior’ in Culemborg ook woonaccessoires worden aangeboden, zijn dit vooral meubelbeurzen dus deze vallen hier buiten beschouwing.

Klein spul
Toen in 2009/2010 duidelijk werd dat de crisis niet overging en dat de huizenmarkt in Nederland aan het vastlopen was, besloten leveranciers dat ‘klein spul’ wel zou verkopen. Geen complete vloer, wel een karpet. Geen nieuwe bank, wel een paar frisse kussens. Geen ander bed, wel een nieuw dekbedovertrek. Het gevolg? Meubelfabrikanten gaan karpetten leveren, groothandels in meubelen verruimen het assortiment met allerlei accessoires, agenten in stoffen gaan tassen aanbieden, leveranciers van kleden gaan deze gebruiken om poefjes mee te bekleden enzovoort. De achterliggende gedachte is dat accessoires niet duur zijn, het interieur kunnen opfleuren en dat de consument zullen toehappen. Of daadwerkelijk gebeurt, weet ik niet.

Wisselende bezoekersaantallen
Ik weet wel dat er beweging zit in de vakbeurzen die zich direct of indirect richten op exposanten die accessoires aanbieden. Tendence kende dit jaar een terugval in bezoekers van ongeveer 15%, ShowUP liet een stijging van 50% zien, bij TrendZ worden geen bezoekcijfers gegeven en DECOoh! krijgt nul bezoekers omdat de beurs niet doorgaat. Uit dat soort cijfers kun je dus geen algemene conclusies trekken en wellicht zwabberen volgend jaar de cijfers een andere kant op. Wel duidelijk is dat op diverse vakbeurzen die niets met accessoires te hebben deze meer en meer gebruikt worden. In Keulen worden op de meubelbeurs accessoires ingezet als smeerolie voor de vastgelopen meubelmarkt. Ook vloerenbeurs Domotex ‘ontdekt’ accessoires.

Opfleuren winkel
Op winkelniveau hebben ondernemers al lang gezien hoe het werkt. De meubelzaak is opgefleurd met schilderijen en her en der wat vazen. Ze staan er vooral voor de sier, maar ze mogen worden gekocht, graag zelfs. De boxspringverkoper wil best af van die twee leuke lampjes als de klant dat vraagt en zelfs in sommige parketzaken zijn wat accessoires te vinden. Op vloerenbeurs Domotex (iedere januari in Hannover) staan tientallen aanbieders van parket. En nog veel meer aanbieders van laminaat, tapijt en pvc. Het is een echte productbeurs waarbij de ‘techniek’ een grote rol speelt, zeker bij het segment harde vloeren. Toch wil de beursorganisatie meer sfeer en beleving in de hallen brengen. Dus worden designers en andere externe partijen uitgenodigd om iets leuks te realiseren met ‘vloeren’. Dat is lastig want een vloer is toch vooral een functioneel product.

Zeepjes en schrijfwaren
Onlangs besloot de beursorganisatie van Domotex om te gaan samenwerken met Early Bird. Early Bird (geschreven als earlybird) is een ‘Lifestylemesse’ die sinds jaar en dag in Hamburg wordt gehouden. De beurs vertegenwoordigt de segmenten Living, Giving en Showing. Naast woonaccessoires vindt de bezoeker er souvenirs, schrijfwaren, bureauaccessoires, horloges, geurtjes en zeepjes. Kortom, allerlei producten die het leven misschien mooier, prettiger, fleuriger en lekkerder maken. Earlybird zal gelijktijdig met Domotex worden gehouden in januari 2014 en verhuist daartoe naar Hannover. Volgens de beursorganisaties zullen er hierdoor ‘synergie-effecten’ optreden, zowel voor exposanten als bezoekers.

Kekke prullenbakken
Nu kan ik mij voorstellen dat iemand van een parfumeriezaak wel eens de geur van parketolie wil opsnuiven en dat een winkelier van houten speelgoed even stilstaat bij een parketplank van een exotische houtsoort. Maar wat moet een fabrikant van pvc met een aanbieder van kekke prullenbakken? Wat heeft een fabrikant van tapijt te zoeken bij de vulpennen en de kinderlampjes? Wat moet een parketteur met een exposant van kurketrekkers en notenkrakers? Ach, ze moeten helemaal niks. Misschien alleen gewoon kijken. Net zoals de beursorganisaties naar zichzelf moeten kijken. Accessoires zijn leuk. Of mooi. Of handig. Maar het samenvoegen van twee totaal verschillende beurzen met volstrekt verschillende bezoekersgroepen heeft geen enkele meerwaarde. Een zwaluw maakt nog geen zomer. Laten wij het maar gewoon zeggen: earlybird en Domotex tezamen is een dode mus.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten