Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Woonbeurs: consument heeft interesse in wonen

De 21e Woonbeurs is Amsterdam zit er op. De beurs trok 77.000 bezoekers en volgens de organisatie heeft de consument ‘volop interesse in wonen’.

Belangstelling bij stand Yunieq van Cotap. 

Daarnaast meldt de beursorganisatie in een slotbericht de consument ‘meer online shopt’ en ‘praktisch advies wil bij het omschakelen naar voordelig en duurzaam wonen’. Eigenlijk niks nieuws dus. Maar er zijn toch wel wat verschuivingen zichtbaar. De consument is niet meer zo uit op status en wil bewuster consumeren. Ook wil de consument graag maatwerk, maar dat kun je ook omdraaien: leveranciers bieden steeds meer mogelijkheden tot maatwerk.

Open stands
Volgens Simone de Vries, woordvoerder van de Woonbeurs, was de ‘interesse in wonen’ van de consumenten zichtbaar. ‘Veel mensen hadden moodboards of plattegronden meegenomen, ik denk mede vanwege de vele adviespleinen die wij hadden. Wat mij ook opviel was dat de stands veel opener zijn dan voorheen; je loopt makkelijk binnen. Het is allemaal veel toegankelijker.’

Rijp en groen
De beurs telde veel vertrouwde namen, maar ook een behoorlijk aantal nieuwelingen. Het aanbod is rijp en groen door elkaar want zowel fabrikanten die puur aan de vakhandel leveren, zijn aanwezig, maar ook reguliere winkeliers, webwinkeliers, architecten, stylisten en meubelmakers bevolken de beursvloer. Namen als Ikea en Leen Bakker die er een paar jaar geleden nog stonden, zijn verdwenen. Aan de andere kant is Leolux al jaren een trouwe exposant.

Promotie tapijt
Nieuwe, maar bekende namen voor de vakhandel waren onder meer groothandel Cotap en tapijtfabrikant Belakos. Cotap stond er om het merk Yunieq te promoten en dat is volgens commercieel directeur Hans van den Berg uitstekend gelukt. Volgens hem was vooral de kwaliteit Yunieq Clean een trekker omdat dit tapijt eenvoudig is te reinigen. Bij Belakos konden bezoekers een test doen naar hun woonvoorkeur, samengevat in vijf ‘leefwerelden’. Deze werden gevisualiseerd in grote foto’s die op de standwanden waren geplakt, compleet met een stukje tapijt. ‘Dat was een groot succes’, aldus Rianne Snijders van Belakos. ‘We merken ook dat het bezoek aan onze site enorm is toegenomen na de beurs.’

Karpetten
Hoewel het met de tapijtmarkt niet echt goed gaat, was het des te opvallender dat naast bovengenoemde er meerdere vloerenleveranciers aanwezig waren. Desso (onder de naam Parade Floor Fashion), en karpettenleveranciers Brink en Campman en The Wool Studio waren ook aanwezig.
 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten