Vandaag is het Black Friday en kunnen consumenten met grote kortingen inkopen doen. De media-aandacht is groot, het aantal winkels en merken dat meedoet klein. Althans in Nederland.
Media Markt verwacht drukte in de winkels. Maar die komt niet. Media Markt is een beetje gek.
Black Friday volgt op Thanksgiving Day en dat was gisteren. Voor Nederlanders was het een gewone donderdag, voor Amerikanen een vrije dag waarop volgens traditie ‘iedereen’ kalkoen eet, liefst met de hele familie. Vandaag is het in Nederland een gewone vrijdag, in Amerika Black Friday. In de Verenigde Staten is deze dag – voor veel mensen een vrije dag – het begin van de najaarsverkopen richting Kerst en oud & nieuw. Dat begint met een dag waarop veel producten met enorme kortingen worden aangeboden. Op Black Friday staan ’s morgens mensen al vroeg in de rij om in de winkel hun slag te kunnen slaan. Webwinkels grepen een paar jaar geleden deze koopgekte aan en trokken de Black Friday het weekend door om op Cyber Monday de consumenten nogmaals tot kopen te verleiden.
Merken van webwinkel Westwing die meedoen met Black Friday.
Speciale sites
Inmiddels lopen de fysieke verkopen en de online verkopen door elkaar heen en is Black Friday niet meer beperkt tot één dag. Ook zijn de letterlijke grenzen vervaagd want ook in Nederland grijpen merken en retailers deze dagen aan om hun waar met fikse kortingen aan te prijzen. Er zijn zelfs speciale sites die zich op Black Friday richten, maar het aantal deelnemers is gering. Zo staan op de site Blackfridaynederland.nl 29 namen en op de site Blackfridaysales.nl slechts 9 namen. Onder meer Media Markt, BCC, Bol.com, Wehkamp, V&D, Bart Smit, Intertoys, Paradigit, HP, Hunkemöller en Perry Sport participeren. Jysk doet mee op eigen kracht, net als de van oorsprong Duitse webwinkelier Westwing. Die laatste twee zijn zo’n beetje de enige bedrijven uit de woonbranche die zichtbaar meedoen met de speciale koopdag.
Onduidelijke kortingen
Bij Wehkamp zitten 313 artikelen uit de afdeling ‘wonen & slapen’ onder het label Black Friday (‘tot 50% korting’) en bij Bol.com geldt dat alleen voor een aantal elektronica artikelen. Jysk zegt ‘massale korting tot 74% op alles’ te geven, maar wie goed kijkt, ziet dat het meestal bestaat uit korting van 20-40% en soms iets hoger. Black Friday duurt bij de Deense retailer overigens een week. Bij Westwing doen onder meer Napco Beds (boxsprings) Louis de Poortere (karpetten) en Konstmide (buitenverlichting) mee, maar het is onduidelijk in hoeverre er nu extra korting wordt gegeven omdat Westwing altijd gebruik maakt van kortingen die een paar dagen geldig zijn.