Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Woonfabriek of droomfabriek

Het Home Trade Center in Nieuwegein gaat zichzelf omdopen in De Woonindustrie. Voor het zover is, gaat zondag de traditionele voorjaarsbeurs van start. Voor het laatst.

Aanstaande zondag start in het HTC de voorjaarsbeurs. Iedereen die als retailer actief is in de woonbranche weet wat hiermee wordt bedoeld. Het HTC staat voor Home Trade Center en dat staat in Nieuwegein. Zondag is het 9 februari en midden winter, maar de beurs is altijd gepresenteerd als ‘voorjaarsbeurs’. De organisatie van het evenement spreekt overigens niet van beurs, maar noemt het de Home Trade Center Vakdagen. Op een officieel logo heet het ook Home Trade Center Interieur Vakdagen. En op een officieel persbericht van het centrum is sprake van de ‘Home & Interior vakbeurs’, de jarenlang gehanteerde benaming. En om de naamsverwarring compleet te maken: dit jaar wordt het centrum omgedoopt in De Woonindustrie.

Verwarring
De bekende aanduidingen en de nieuwe naam zijn tekenend voor de verwarring die al jaren in het centrum heerst. Bijna per beurs werd de focus op iets anders gelegd en beloftes over uitbreiding van het centrum, ambitieuze plannen of vergezichten werden niet waargemaakt. Ondertussen liep het centrum de laatste jaren behoorlijk leeg, ging een van eigenaren van het pand eind 2012 failliet en werd daarmee de toekomst van het centrum ongewis omdat het personeel ook in dienst was van het gefailleerde bedrijf. Na sanering van het personeelsbestand mocht de rest verder onder een nieuwe eigenaar en nu gaat de tent van binnen en van buiten op de schop.

Lastige klanten
Met de naamsverandering naar De Woonindustrie gaan de poorten ook open voor een ander publiek. Pakweg vier tot vijf keer per jaar worden er speciale weekenden gehouden voor de consument en de vakbeurs vindt vanaf aanstaande september nog maar een keer per jaar plaats en wel in die maand. Dat wordt voor de organisatie een lastig verkoopverhaal naar buiten want zij heeft te maken met minstens zo lastige klanten. De directe klanten zijn (meubel)exposanten die enorm te lijden hebben van de voortdurende crisis en hun klanten zijn detaillisten en die hebben het veelal nog zwaarder. Logischerwijs staan beide groepen niet te trappelen om - hoewel de waarde van de beurs gedaald is - hun vertrouwde beursidee te moeten verlaten. Want de laatste klant in rij, de consument, wordt straks met open armen ontvangen in het centrum en gaat dat niet ten koste van mij, denkt in ieder geval de detaillist.

Omschakelen
De beursorganisatie in Nieuwegein zal het zwaar te verduren krijgen. Toch zou het best kunnen dat zij een juiste richting te pakken hebben. Afgelopen jaar is een radicale koerswijziging doorgezet en de te veranderen naam is daar een uiting van. In Doetinchem staat een Woonfabriek wat in naam lijkt op Woonindustrie. Maar die Woonfabriek heeft niets met Nieuwegein te maken. Er is wel een bepaalde verwantschap en de mensen achter die ‘fabriek’ in Doetinchem (een meubelzaak) snappen wat er aan de hand is. Want wat zijn de eerste regels van hun site? ‘Na 20 jaar actief te zijn geweest als importeur en groothandel in de meubelbranche zijn wij medio 2008 gestart met het concept van producent naar consument met als eerste vestiging de Woonfabriek in Doetinchem. Onze collecties staan uitgestald in onze 4500 m2 tellende showroom waar u ons assortiment kunt bekijken en aanraken. Natuurlijk kunt u ook online, via onze website,  producten bestellen.’ Kijk, die boeren in het oosten des lands zijn zo dom nog niet.

Veilingverkoop
Woonfabriek Doetinchem heeft een deel van het aanbod bij diverse outlets in het land staan en werkt ook samen met veilingbedrijf BVA-Auctions ‘om beëindigde collecties en over-stock te verkopen.’ Het bedrijf helpt de consument nog verder op weg. ‘Deze veilingen zijn ook voor particulieren toegankelijk, iedereen is welkom op de kijkdagen en veiling zelf. U krijgt zo een extra gelegenheid om op een spannende en erg leuke wijze een koopje aan te schaffen. Op onze site kunt u altijd een link vinden naar een pagina met de veiling agenda.’

Keuzes maken
Zulke teksten zijn voor ‘gewone’ detaillisten in de woonbranche een gruwel. Maar wel realiteit. Het past naadloos in het idee van 'de consument zit aan de knoppen', zoals de HTC-directie dat verwoord. Het HTC mag dan wat klungelen in de communicatie, de gedachte achter hun koerswijziging is helder en onontkoombaar. Het is voor het centrum te hopen dat zij een goede keuze heeft gemaakt met de naamsverandering in De Woonindustrie, zeg maar een soort grote Woonfabriek. En dat zij niet over een paar jaar moet constateren dat een andere naam beter was geweest: De Droomfabriek.

Aribert Guiking

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten