Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Woonretailers doen nauwelijks iets met Black Friday

Black Friday stelt in de woonbranche weinig voor. Een beperkt aantal winkeliers en ketens doen mee, het aanbod is mager en het is vaak niet duidelijk of er er echt sprake is van forse korting.
 


Vandaag is het Black Friday en dat is in de Verengde Staten voor veel mensen een vrije dag omdat het gisteren Thanksgiving Day was en dat is een nationale feestdag. Het gevolg is een paar vrije dagen en die worden aangegrepen om van start te gaan met de inkopen voor Kerst en Oud & Nieuw en de startklapper is dus Black Friday. Zowel in fysieke winkels als online worden consumenten gek gemaakt met koopjes en die gekte is een heel klein beetje overgeslagen naar Nederland.



Knippen, plakken en bestickeren
De media besteedden er de laatste dagen veel aandacht aan, maar echt groots wordt het in Nederland niet aangepakt en zeker niet door retailers die in de woonbranche actief zijn. Een scan op de site blackfridaydeals.nl levert bar weinig op. Wehkamp, Leen Bakker, webwinkel Made.com, en Vipack, de Belgische fabrikant van slaapkamermeubelen voor kinderen (zie aanbieding hierboven), zijn er te vinden. Welke fantastische Black Friday koopjes zij in huis hebben, is lastig te achterhalen en het lijkt erop dat er gewoon wat digitaal is geknipt en geplakt met een sticker van Black Friday erbij.

Geen afbeelding
Bij OldInn Wonen, een van de weinige zelfstandige retailers die ook op de site staat, is er iets misgegaan of gewoon vergeten want er staat niet eens een afbeelding bij hun 'aanbieding', Wie doorklikt komt op de eigen site terecht waar helemaal niets is te vinden over Black Friday. |
 


Korting tot 70%
Ook bij de site blackfridaydeals.nu is het aanbod mager en zijn het alleen ketens die meedoen. Zo zijn er links te vinden van Beter Bed, Jysk, Kwantum, Leen Bakker, Dekbeddiscounter.nl,, Beddenreus en Beddengoed.com. Wie wil weten welke kortingen worden gegeven, wordt soms het bos ingestuurd; 'korting tot 70%' klinkt spectaculair, maar voor welke producten dat geldt is vaak lastig of helemaal niet te vinden.
 


Geen BTW
Soms is het wel concreet. Zo biedt Vipack 10% korting op de hele collectie. Dat is een lachertje en daar komt zelfs een kind niet voor het bed uit. Woonwarenhuis Nijhof rekent 'geen BTW', dus minus 19%. Ook daar zullen de meeste consumenten niet echt warm voor lopen want zoiets wordt met regelmaat door diverse retailers gedaan.

3 euro korting
Bij Kwantum is het stuitend slecht. Op blackfridaydeals.nu staat een big deal: Roze kerstboom nu tijdelijk met veel extra voordeel, € 3. Het blijkt te gaan om een boompje van 80 cm hoogte dat nu is afgeprijsd van 12 naar 9 euro. De vraag is of Kwantum dit zelf heeft gedaan of dat de site blackfridaydeals.nl ongecontroleerd wat heeft gepubliceerd. Want met deze aanbieding maak je geen reclame voor jezelf. *)


Originele verkoopprijs
Leen Bakker strooit wat ruimhartiger met kortingen. 50% korting op elke tweede eetkamerstoel is aardig en concreet, maar Tot 50% korting op veel items zou wel wat duidelijker kunnen. Bij banken is de korting bijvoorbeeld 15% tot 35% waarbij het laatste getal vet wordt gedrukt, zie hierboven. 
Carpetright 50% korting op geselecteerde items. Pronto Wonen halveert dit percentage en komt zo tot 25% op de originele verkoopprijs van het hieronder geselecteerde online assortiment. Dat is altijd oppassen want de 'originele verkoopprijs' wordt zelden gehanteerd dus de korting is wellicht stukken minder.


Welstandige retailers
Grote zelfstandige retailers als Eijerkamp en Van Til (zie hierboven) geven in hun nieuwsbrieven duidelijk aan welke producten meedraaien in de Black Friday carrousel, maar of het echte korting is, is niet vast te stellen, Eijerkamp geeft op een aantal producten/merken kortingen, maar 20% is niet echt veel. Van Til geeft korting op producten van een bepaald merk en dat geldt dan voor bepaalde modellen. Maar hoe zit dat dan precies? Is het een specifieke uitvoering van die bank of stoel die wordt afgebeeld? Is het echt een (grote) korting of is het een actie zoals die met regelmaat wordt gehouden en wordt er alleen nu een zwarte sticker opgeplakt?
 


(Fata) Morgana
De nieuwsbrief van Morgana is het meest duidelijk. Daarin wordt de boxspring Stockholm aangeprezen van 3.136 euro naar 1.999 euro, een behoorlijk verschil. De boxspring is op de site niet te vinden dus dat moet even worden nagevraagd bij het hoofdkantoor. Daar krijgen wij na herhaaldelijk bellen geen gehoor dus proberen wij een dealer om opheldering te vragen: kan ik meer vinden over die boxspring want die is op de site nu onvindbaar?
Het antwoord is vaag: misschien staat het nog niet op de site. En: misschien zijn er wat problemen bij het omzetten op de site. Zulke ondnoorzichtige antwoorden zorgen voor achterdocht: is dit wel echt, wordt er niet die paar dagen een of andere boxspring aangeboden die nog helemaal niet op de markt is en waarbij je überhaupt geen prijsvergelijking kunt maken?

Prijzen oncontroleerbaar
Er zijn ongetwijfeld nog meer retailers, ketens en merken die woonartikelen afprijzen vanwege Black Friday, maar hun aantal is beperkt en de aanbiedingen zijn soms ronduit mager of moeilijk controleerbaar. Ook bij grote platforms zoals Wehkamp en Bol.com is het aanbod interieurproducten niet echt groot. Prijsvergelijken is bij samengestelde producten zoals zitmeubelen en bedden vaak lastig want er zijn vele uitvoeringen mogelijk waardoor de prijzen fluctueren. Dat maakt het lastig om na te gaan of er echt sprake is van een koopje.

Aribert Guiking

Opmerkng: Bij nadere bestudering blijken zowel blackfridaydeals.nl als blackfridaydeals.nu sites die weinig te bieden hebben. Er staat slechts een zeer summier 'overzicht' van retailers en merken die zich actief bezig houden met Black Friday.

 

*) Het blijkt dat Kwantum veel meer aanbiedingen heeft, zo blijkt uit een hedenochtend ontvangen nieuwsbrief.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2019 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten