Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Woonwinkels plussen 18%

De woondetailhandel profiteert van de aantrekkende economie en de verbeterde huizenmarkt. In april steeg de omzet met bijna 18% ten opzichte van april 2014, zo blijkt uit cijfers van brancheorganisatie INretail.

Afgelopen maand deden vooral keukenzaken het erg goed. Zij noteerden gemiddeld 27% meer omzet dan in april 2014. Ook woninginrichtings-, meubel- en slaapspeciaalzaken hadden een goede maand met een omzetgroei van ruim boven de 10%. De positieve omzetontwikkeling in april is een voorzetting van de eerder ingezette stijging. De eerste vier maanden van 2015 tonen een groei van 13,6% voor de totale woondetailhandel (ten opzichte van 2014) met als koploper de keukenverkopers die gemiddeld 19,5% meer omzet noteerden. Woningtextielzaken (7,2%), slaapspeciaalzaken (10,8%) en meubelwinkels (11,9%) boekten ook goede omzetresultaten. De cijfers komen uit de Woonwinkelmonitor van INretail, een maandelijks ‘rapport’, gebaseerd op cijfers van de leden van de brancheorganisatie.

Verbeterende randvoorwaarden
Jan Meerman, voorzitter van INretail, is blij met de cijfers. ‘Deze omzetontwikkeling is een geweldige opsteker voor de woondetailhandel. Na jaren van daling koerst de sector af op een positieve omzettrend. De branche worstelt zich uit een diep dal omhoog.  De aantrekkende economie speelt de sector in de kaart. Het omzetniveau van voor de crisis is een stip die nog achter de horizon ligt. Maar de trend die langzamerhand zichtbaar wordt, stemt optimistisch.’ Meerman pleit voor het behoud van de verlaagde btw-regeling op renovatie en verbouw. De overheid wil deze regeling per 1 juli stopzetten en de opleving die nu gaande is, ‘moet je niet in de kiem smoren’, vindt hij.

Magere marges
Daarbij wijst Meerman onder meer op de toenemende koopbereidheid bij consumenten, de aantrekkende huizenmarkt en de directe gevolgen daarvan voor de interieursector. ‘Nu de randvoorwaarden verbeteren, staat de ondernemer voor de uitdaging om consumenten op een passende en aansprekende manier te verleiden om juist bij hem te besteden’, aldus Inretail voorzitter. Bij alle euforie past wel een kanttekening: de omzetten stijgen, maar doordat de prijzen veelal zijn gedaald, zijn de marges voor de retailers nogal dunnetjes.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten