Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Woonwinkels profiteren van economisch opleving, maar……..

De woonretail zit in de lift, mede dankzij de oplevende huizenmarkt en een groeiend consumentenvertrouwen. Tegelijkertijd zijn winkeliers te weinig bezig met het doorvoeren van veranderingen binnen ondernemingen, vindt brancheorganisatie INretail.

Al vanaf 2007 liepen de omzetten terug, in 2013 begon de weg omhoog.

INretail publiceerde deze week cijfers die illustreren dat de retail - specifiek de door hen vertegenwoordigde retail in fashion, sport en wonen - de afgelopen jaren zwaar in de min zat, maar nu de weg omhoog aan het vinden is. Dat laatste geldt vooral voor de woonretail want in de mode hebben de winkeliers het nog steeds erg moeilijk en de vooruitzichten zijn ook niet echt hoopgevend.

Woonwinkels in de lift
Woonwinkels profiteren van de aantrekkende huizenmarkt. Vooral keukenzaken profiteren hier van, zo blijkt uit cijfers van INretail. Ook parketspeciaalzaken doen het goed, maar hierover worden geen cijfers naar buiten gebracht omdat het aantal zaken dat meedoet aan het onderzoek ‘niet representatief’ is. Dit komt omdat er te weinig zaken meedoen wat een gevolg is van de kaalslag die er afgelopen jaren heeft plaatsgevonden onder deze parketzaken. Wie kijkt naar de cijfers van de laatste 10 jaar ziet dat zelfstandige speciaalzaken terrein verliezen en dat filiaalbedrijven, bouwmarkten en woonwarenhuizen marktkaandeel winnen.

Zelfstandige zaken verliezen terrein.Filiaalbedrijven, bouwmarkten en woonwarenhuizen winnen marktaanddel.

Nieuwe modellen ontwikkelen
Ook het stijgende consumentenvertrouwen speelt de woonretail in de kaart. Jarenlang zijn grote bestedingen, zoals de aanschaf van meubelen, uitgesteld en nu lijkt er bijna sprake van een inhaalslag. Toch staat INretail niet te juichen want volgens de brancheorganisatie zijn winkeliers nog te weinig bezig met het doorvoeren van verbeteringen binnen hun eigen organisatie. ‘Het implementeren van nieuwe toekomstige retailmodellen verloopt te langzaam’, aldus INretail en dat geldt voor de hele non-food detailhandel. INretail is bezig met onderzoek naar nieuwe modellen en uitkomsten hiervan zullen worden gepresenteerd tijdens de jaarlijkse ledendag op 23 november aanstaande. De presentatie van de nu gepresenteerde cijfers zijn een opwarmertje in aanloop naar deze dag.

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2020 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten