Morgen exploderen de winkelverkopen in Amerika vanwege Black Friday en Nederland gaat dit weekend inkopen doen voor Sinterklaas. De combinatie van deze zaken leidt tot iets verrassends.
Vandaag viert Amerika Thanksgiving Day. Thanksgiving Day, altijd op de vierde donderdag in november, zou je kunnen vergelijken met de Dankdag voor gewas en arbeid in Nederland, maar in Nederland speelt deze dag geen grote rol. In de Verenigde Staten is Thanksgiving Day echter een nationale feestdag die gevierd wordt met de hele familie. Daarvoor moeten vaak grote afstanden worden afgelegd en daarom krijgen veel werknemers op de vrijdag daarna vrij zodat er voor de Amerikanen een lang weekend in het verschiet ligt. De vrijdag na Thanksgiving Day heet Black Friday en is traditiegetrouw de start van het seizoen voor de kerstinkopen.
Zwarte cijfers schrijven
Oorspronkelijk komt de naam Black Friday uit de stad Philadelphia en werd rond 1965 voor het eerst gebruikt als verwijzing naar de enorme verkeersdrukte rond de stad op de dag na Thanksgiving. Begin jaren tachtig kwam daar een alternatieve verklaring voor en werd Black Friday de dag waarop retailers ‘zwarte cijfers’ gaan schrijven. Het zou betekenen dat zij tot dat moment het hele jaar in het rood zouden hebben gestaan, maar dat is flauwekul. Wel is het zo dat in de laatste weken van het jaar de grootste omzetten worden gehaald. Op Black Friday pakken retailers uit met waanzinnige kortingen en mensen staan in de rij om hun slag te slaan. De Dolle Dwaze dagen van de Beijenkorf zijn daarbij vergeleken kinderspel.
Opruiming
In Nederland zou zo’n Black Friday waarschijnlijk minder aanslaan want hier is Sinterklaas de onverslaanbare concurrent en is het bovendien bijna het hele jaar uitverkoop. Voorjaarsopruiming, najaarsopruiming, verbouwingsopruiming, wij-gaan-verhuizen opruiming; het hele jaar door wordt opgeruimd. Het gevolg is kortingenerosie en zelfs de eerste sinterklaasfolders (al weer maanden geleden) bieden korting. Nu 5 december nadert, doen ook webshops mee maar die acteren net zo dom als stenen winkeliers. Bol.com moest vorige week ijlings de prijzen aanpassen omdat zij kort tevoren ineens ‘van-voor’ prijzen op de site liet zien en daar niets van klopte. Protesten leidden tot een nieuwe aanpassing en de webwinkelier probeerde het recht te trekken met kutsmoesjes over ‘adviesprijzen’.
Online shoppen
Ondertussen zetten webwinkels in Amerika zich schrap want je kunt daar natuurlijk ook online profiteren van Black Friday. Amazon stuurt al een paar dagen via sociaal platform Snapchat aanbiedingen die 10 seconden geldig zijn. Bestel of ik schiet!
Ook bij onze oosterburen doen ze mee met deze gekte en vorig jaar waren er 1,2 miljoen online bezoekers in 24 uur die in Duitsland meededen met Schwarze Freitag. Vandaag vanaf 19.00 uur kunnen mensen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland via www.blackfridaysale.de 29 uur hun slag slaan met kortingen tot 90% en er worden drie miljoen bezoekers verwacht. Nederland doet daar niet aan mee, maar vanwege Sinterklaas en Kerst zal volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org de weekomzet voor webshops de komende weken 25% hoger liggen dan gemiddeld. De Sint pakt dit jaar steviger uit vanwege de Zwarte Pieten discussie dus komende dagen gaan ook hier de kassa’s rinkelen, virtueel en zeker ook fysiek.
Kerstknallers
Winkeliers in de woonbranche zullen hier weinig van merken want je krijgt geen bank of bed in je schoen en je schuift geen tafel of pak laminaat onder de kerstboom. Tweede Kerstdag naar de meubelboulevard om drank en spijzen te verteren, wil nog wel lukken maar kerstknallers zitten er niet in. Misschien maar goed dat die banken en bedden niet door de brievenbus kunnen want hoeveel pakjes gaan er komende maand niet op tijd bezorgd worden?
Bovendien laat een bank met keus uit 4 verschillende modellen poten, 3 hardheden in zitcomfort, 2 verschillende zithoogtes en -dieptes, 83 kleuren en 247 dessins zich niet zo makkelijk bestellen via internet. Eigenlijk is dat ook gekkenwerk. Fabrikanten hebben teveel keus voor de consument gecreëerd die daardoor niet meer weet te kiezen. Daarnaast blijkt dat in die geëxplodeerde regenboog de kleuren zwart, bruin en beige al jarenlang de favoriete kleuren zijn voor zitmeubelen.
Rituelen
Voor dit jaar is het te laat om mee te doen met Black Friday. Voor volgend jaar hierbij dé tip voor woonwinkeliers die meubelen verkopen: doe mee en noem die dag Zwarte Pietendag.
Op die dag zijn alle zwarte meubelen in de aanbieding, al dan niet met nepperige ‘van-voor’ prijzen. Consument en retailer spelen net als bij het Sinterklaasfeest hun eigen rol in dit koop-en-geef ritueel en het is in feite het gedrag dat wij als Nederlanders al jaren tentoon spreiden bij het kiezen voor de keuze die al lang gekozen is. Dus kiest de Nederlander op vrijdag 27 november 2015 voor de populairste kleur voor banken, stoelen én pieten: zwart.
Aribert Guiking