Deze week was in Berlijn de IFA, vakbeurs voor consumentelektronica. Een van de thema’s op de beurs was Smart Home, ofwel het intelligente huis. Daarmee wordt bedoeld een huis dat is volgestopt met snufjes en gadgets waardoor je bijvoorbeeld met je smartphone de verlichting en verwarming kunt bedienen. Of een huis met ‘slimme’ koelkasten en spraak gestuurde geluidsboxen. Da's heel erg bijdetijds en fabrikanten verwachten daar heel van. Op de beurs was een complete hal met Smart Home toepassingen ingericht.
Het Duitse vakblad Möbel Kultur vraagt zich naar aanleiding van de beurs af wanneer fabrikanten van ultradunne tv’s, slimme koelkasten en intelligente wasmachines zich gaan wenden tot de meubelhandel om hun producten te verkopen. Want, zo zag het blad, die jongens van Philips, Bosch, Miele en Sonos hadden hun producten uitgestald in nagebouwde woningen.
Deze gedachte sluit aan op wat er gisteren naar voren kwam tijdens een perspresentatie van de Koelnmesse over de IMM, de Internationale Möbel Messe die in januari 2018 wordt gehouden. De beursorganisatie vertelde journalisten uit heel Europa wat die beurs gaat bieden. Een van de aandachtspunten zal zijn digitalisering en dat heeft alles te maken met Smart Home.
Afgelopen jaar was er op de beurs al zo’n Smart Home te zien, compleet met zonnepanelen op het dak, een laadpaal voor de elektrische auto en een robotgrasmaaier die lekker bezig was op het kunstgras. Het zal komende editie vast worden uitgebreid, maar de mensen van het blad Möbel Kultur zitten er grandioos naast met hun idee dat fabrikanten van consumentenelektronica naar de meubelindustrie zullen stappen.
Kijk naar het recente verleden. Om platenspelers en versterkers netjes op te bergen, kwamen meubelfabrikanten met audiomeubels. Hetzelfde gebeurde na de komst van video-, cd- en dvd spelers want die apparaten, banden en schijfjes moesten worden geïntegreerd in het interieur. Inmiddels zijn al die spullen grotendeels uit de huiskamers verdwenen, net als de speciale tv kasten. Met het streamen van muziek is zelfs de audio-industrie een klap toegebracht en wat heeft de meubelindustrie daar aan toe te voegen?
Niets, en al zou het zo zijn, de ontwikkelingen bij fabrikanten van consumentenelektronica gaan zo snel dat meubelfabrikanten dat niet kunnen bijhouden. Zij zijn altijd volgers.
Het kan ook anders, bijvoorbeeld door vroegtijdig met elkaar te communiceren. In 1997 lanceerde meubelfabrikant Leolux in samenwerking met Philips plugged furniture, een drietal doordachte tv-audiomeubels. Het idee was goed, maar toen de meubels waren uitontwikkeld waren de audio en tv-modellen al weer zodanig veranderd dat de meubels niet meer voldeden.
Inmiddels worden steeds meer apparaten snoerloos en zijn apps een bron van gemak. Maar wat is er eigenlijk op tegen om eens op te staan uit die bank? Hoe erg is het om zelf het lichtknopje te bedienen? Het koffiezetapparaat met je smartphone aanzetten is leuk, maar je moet de koffie er zelf in doen en zelf inschenken. Gewoon zitten schijnt de kanker van de toekomst te zijn, zeggen wetenschappers. Tv kijken op de bank is nog veel slechter. Dus dat Smart Home kan beter een beetje dom blijven.
Aribert Guiking