Het is extreem heet en dat is voor winkeliers meestal geen goed teken. Mensen zoeken verkoeling en mijden winkels. Hoe gaan winkeliers en hun leveranciers om met deze tropische temperaturen?
Het cliché 'vrouwen bloot, handel dood' bestaat al tientallen jaren en geldt nog steeds. Als het erg warm wordt, gaan mensen niet lekker winkelen en keldert de omzet. Te lang mooi weer is slecht voor de boeren en slecht voor de detailhandel. Zeker in de woonbranche loopt het bezoek in de zomer terug en als daar een hittegolf bij komt, wordt dat nog sterker. Toch kun je er met een beetje creativiteit wel wat leuks mee doen, maar dat valt zwaar tegen zo blijkt na wat bellen.
Koel kussen is hot
Op social media en zeker ook via de traditionele media krijgen mensen tips aangeboden 'hoe om te gaan met de hitte'. Een deel daarvan heeft te maken met het koel houden van de slaapkamer want met die hitte blijkt slapen moeilijker te worden. Naast de overbekende tips (gordijnen dicht houden, 's avonds ramen tegen elkaar open zetten) komen wat aanbiedingen van 'zomerdekbedden'voorbij, maar iemand die een beetje van tevoren nadenkt weet dat ook zoiets veel te warm is. 'Mensen bellen wel op of we 'koele moltons' hebben, vertelt een medewerker van Slaapspecialist Drempt. 'En de vraag naar een koel kussen, dat is heel erg hot. Daarvan hadden wij nog een voorraadje, dus dat kunnen wij mooi opruimen.'
Heeft u airco?
Bij Eijerkamp in Zutphen hebben ze veel meer dan alleen bedden en daar komen de mensen vaak nadat ze eerst gebeld hebben. 'Heeft u airco'?, is de vraag die voorafgaat aan het bezoek. Ook fietsers die een rondje in de buurt maken, wippen om die reden regelmatig binnen, zo is de ervaring bij het personeel. Eijerkamp probeert vooral via social media in te spelen op de weersomstandigheden. Zo gaf het bedrijf gisteren vier tips. Tip 1: Kom lekker koel woonshoppen. Tip 2: Geniet van 21 graden in je favoriete fauteuil Tip 3: Eet een heerlijke Hollandse ijscoupe en Tip 4: Ontdek onze 4 zomerstijlen.
Tropenrooster
Niet iedere winkel is zo groot als Eijerkamp, maar je kunt het ook anders aanpakken. Swiss Sense experimenteert deze week met verruimde openingstijden (van 8.00 uur tot 22.00 uur) voor de winkel in Utrecht en trekt daardoor 's avonds bezoek. Andere slaapspeciaalzaken laten wel airco te hebben ('vinden de mensen heerlijk') maar laten dat niet expliciet weten. Aan de andere kant treedt er een bijzonder effect op, zo laat slaapspeciaalzaak Slaaphof in Harderwijk weten. 'Mensen beginnen te wennen aan de hitte. Afgelopen zaterdag hadden wij een mooi bezoek.'
Frisse tijk
Bedden- en matrassenfabrikant Auping staat op de site onder meer een test met als lokker: Is jouw slaapkamer summerproof? Doe de test! Op Facebook staat een curieuze foto van een wassende vrouw met als bijschrift 'Hoe warm het ook is, dankzij onze wasbare tijk blijft het lekker fris.' Verder heeft Auping een Summersale, maar wie niet?
Tropische omstandigheden
Wie niet weet hoe in te spelen op de tropische temperaturen hierbij een aardige foto van bedtextielleverancier Essenza op de beurs Heimtextil, eerder dit jaar in Frankfurt gehouden. Het is een ingerichte slaapkamer van het merk Pip Studio met een tropisch tafereel op het behang. Op de grond een grote plant, aan de muur nog een foto van een plant, alleen de klamboe ontbreekt. Met een beetje fantasie kun je je de klimatologische omstandighden indenken. Hoewel, met de huidige temperaturen hoeft zelfs dat niet.