Een aanbod van mooie, aparte en leuke producten kenmerkte ShowUP. Opvallend is de nadruk en verwijzing naar het Hollandse karakter van veel producten. Veelal met een knipoog.
Bezoekers en standhouders van de op 4 en 5 februari gehouden 'voorjaarseditie' van ShowUP kunnen terugzien op een succesvolle beurs. Buiten was het guur, binnen was het in alle opzichten warm. Want showUP mag zichzelf dan aanprijzen als 'inkoopbeurs voor home & gift', het is vooral een warm bad met een hoog feel good-gehalte. Kaarten, posters, wandborden, kop en schotels, kalenders en gadgets met tekst bevatten louter positieve boodschappen. Kussens, plaids en ander textiel hebben sowieso een hoge aaibaarheidsfactor en (levende) planten geven de suggestie dat de beursvloer een gezond klimaat vertegenwoordigt.
Scandinavische stijl
Naast een enorm aanbod stationery, cadeau-artikelen, sieraden, functionele en decoratieve woonaccessoires waren er dit keer relatief veel aanbieders van meubelen te zien met een sterke vertegenwoordiging van de Scandinavische stijl. Soms via een Nederlandse agent, soms ook rechtstreeks uit een Scandinavisch land.
Oud en jong
Grote en bekende merken gaan op de beurs hand in hand met nieuwe labels en jonge ontwerpers die allen een ding gemeen hebben: ze leveren mooie producten. Gadgets die puur gericht zijn op effectbejag zijn nauwelijks aanwezig. Daarmee biedt ShowUp een duidelijke plek aan het midden- en hogere segment.
Hollands glorie
Het gebruik van puur Nederlandse producten is vooral zichtbaar door gebruik te maken van traditionele beeldelementen zoals molens, tulpen, Delfts blauw, boertjes en boerinnetjes en Brabants Bont. Oude meesters die vroeger alleen te bewonderen waren op schilderijen in een museum komen terug in bordjes, kopjes, posters, behang en kaarten. Amsterdamse grachtenpanden zijn op de beurs te zien hout, keramiek, metaal, stof en papier. Wie had gedacht dat een statig grachtenpand (inclusief trapgevel) in karton zou kunnen dienen als onderkomen voor de poes? Ook stadsgezichten van bekende Nederlandse steden zijn alom aanwezig.
Internationaal
Zo lijkt ShowUP een Holland-promotie beurs van niveau en met een knipoog, maar dat is het zeker niet. Volgens diverse standhouders was met name het bezoek uit België erg goed. De Duitsers lieten het daarentegen volgens hen afweten. Opvallend was het aantal bedrijven dat rechtstreeks vanuit hun land van herkomst in de Haarlemmermeer was neergestreken. Daarmee kreeg de beurs met oer-Hollandse elementen een internationaal karakter.