Winkels in de woonbranche hadden een goed laatste kwartaal in 2015 en ook over het hele jaar is de balans positief, zo blijkt uit cijfers van brancheorganisatie INretail.
In het vierde kwartaal van 2015 boekte de woonbranche (dat wil zeggen de bij INretail aangesloten leden) een omzetstijging van 10,3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Over het gehele jaar laten de retailers een omzetstijging van 10,6% zien, zo blijkt uit cijfers van de INretail Woonwinkelmonitor. Met uitzondering van een dipje (-0,9%) in het derde kwartaal voor de meubelspeciaalzaken toonden alle deelbranches over het gehele jaar genomen een omzetplus ten opzichte van het jaar daarvoor. De weg omhoog uit een diep dal lijkt zich daarmee door te zetten.
Deelsegmenten
Bij de woninginrichting kenden de woningtextielzaken over het hele jaar door genomen de kleinste plus met 7,2% en de gemengde zaken met 14,1% de hoogste omzetstijging. Per deelsegment zijn er per kwartaal behoorlijke verschillen. Zo deden de keukenzaken het vooral goed in de eerste twee kwartalen, waarschijnlijk als gevolg van de sterke opleving van de huizenverkoop aan het eind van 2015 in verband met verscherpte hypotheekvoorwaarden die begin 2016 van kracht werden.
Regionale verschillen
Regionaal constateert INretail verschillen. Winkeliers in de regio West (+14,7%) en regio Oost (+11,5%) hadden de grootste omzetstijging terwijl de regio’s Noord (+6,5%) en Zuid (+6,4%) het wat minder deden. Ook de drie grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag) blijven met een plus van 6,2% achter op het gemiddelde in de andere regio’s. Winkeliers op woonboulevards (+10,8%) en ‘overige vestigingen’ (+10,4%) ontliepen elkaar nauwelijks en ook was er geen verschil tussen de zelfstandige winkeliers en het grootwinkelbedrijf; beiede zagen de omzet stijgen met 10,5%.
Middensegment onder druk
Branchespecialist Bert-Jan van der Stelt maakt een kanttekening bij de positieve cijfers. ‘Met name het middensegment woninginrichters, dus exclusief de deelbranches keukens en parket, laat een minder positieve groei zien van 4%. Dit geldt ook voor de regio’s Noord en Zuid waar het herstel minder snel doorzet dan in het Oosten en Westen.’ Het ‘grijze middensegment’ in de woonbranche is volgens Van der Stelt een kwetsbaar segment. ‘Dit is een trend die in de hele non-food retail zichtbaar is.’ Het middensegment wordt volgens hem van beide kanten ‘aangevallen’, zowel door het hoge als het lage segment. In het laatste geval verwijst hij daarbij expliciet naar onder meer Karwei, Ikea en Leen Bakker. ‘Zij zijn steeds beter in staat een woonsfeer te creëren die aansluit bij de huidige wensen van de consument. Dat geldt ook voor online woonaanbieders als Bol.com, Fonq, Wehkamp, Westwing en degelijke.’
Toekomstverwachting
Met een toegenomen consumentenvertrouwen in 2015 en vertrouwen in het vooruitzicht op de huidige economische situatie verwacht INretail dat dit jaar het herstel verder doorzet. Ruim 90% van de ondernemers verwacht minimaal een gelijkblijvende of positieve omzetontwikkeling.