Volgens de beursorganisatie trok de Meubelbeurs Brussel iets meer bezoekers dan vorig jaar. Mede door een fraaie aankleding en Belgische gastvrijheid heerste er een redelijk positieve stemming op de beursvloer.
Hoewel veel exposanten spreken van een ‘rustiger’ beurs, is het aantal bezoekers van de Meubelbeurs Brussel volgens de officiële cijfers iets gestegen. Wat minder Belgen, maar meer Nederlanders (+4%), meer Duitsers (+10%) en bijna een kwart meer bezoekers uit Engeland en Ierland. Dat laatste is procentueel veel, maar valt mee in absolute zin. Toch zorgde de toename van het aantal buitenlandse bezoekers ervoor dat ‘Brussel’ dit jaar internationaler was dan ooit.
Positieve stemming
Op de beursvloer heerste een vrij ontspannen stemming. In hoge mate komt dat door de entourage: verzorgde stands, een goede algehele aankleding en vooral de duidelijk aanwezige gastvrijheid die zich uitte in uitstekende catering bij vele stands. Vooral Belgische exposanten pakten tijdens de beurs fors uit en dat wordt door de bezoekers gewaardeerd. Zoals het land langzaam uiteenvalt, ze sterk profileert de Belgische meubelindustrie zich tijdens de jaarlijkse beurs. Samen de schouders eronder, zo lijkt het devies.
Exposanten uit Spanje en Portugal
Afgaande op de cijfers van de Belgische industrie - die tijdens de beurs werden bekendgemaakt – doet de industrie het redelijk goed, maar de tendens van de laatste maanden is minder positief. Voor een beurs hoeft dat niet direct slecht uit te pakken want de beroerde economie in Spanje en Portugal zorgde ervoor dat diverse nieuwkomers uit die landen juist naar Brussel togen om daar nieuwe afzet te vinden. In hoeverre dat is gelukt, is niet geheel duidelijk. Volgens de beursorganisatie werd er best redelijk goed georderd.
Mondriaan-stijl
Grote Belgische firma’s als Mecam en Recor waren ook dit jaar weer aanwezig met enorme stands en ook een behoorlijk aantal andere Belgische fabrikanten presenteerde zich groots. Een deel van het Nederlandse contigent was ook dit jaar geclusterd aanwezig onder de noemer Holland a la carte. Het viel op doordat dit deel van de beursvloer in Mondriaan-stijl was omgetoverd, inclusief grote gekleurde koeien in primaire kleuren als waren zij levende schilderijen. Opvallend was het aantal Nederlandse stands waarop meerdere bedrijven zich als een geheel presenteerde. Hollandse zuinigheid of een trend waarbij diverse exposanten elkaar aanvullen om de stand fraai aan te kleden?
Lichte verbreding aanbod
Hoewel de beurs zich nadrukkelijk profileert als meubelbeurs, leek het aantal aanbieders van verlichting, karpetten, accessoires en dergelijke iets groter te zijn. Het slaapsegment wordt gezien als horend bij het meubelsegment en was wederom redelijk sterk vertegenwoordigd op een apart gedeelte van de beurs. Naast uiteraard Belgische deelnemers, is dit onderdeel erg internationaal gericht. Het Zweedse concern Hilding Anders, de grootste beddenmaker van Europa, gebruikte de beurs om de positionering van de merken Eastborn, Pullman en Jensen uit de doeken te doen, inclusief de wijze waarop dat gebeurt op de winkelvloer.