De winkel is voor 58% van de Nederlandse huishoudens nog steeds de meest nuttige informatie- en oriëntatiebron voor het doen van een aankoop. Ook de huis-aan-huis folder scoort hoog met 52%.
De cijfers komen uit een door Experian Marketing Services uitgevoerd onderzoek. Het onderzoeksbureau legde 3.821 beslissers binnen Nederlandse huishoudens de vraag voor welk kanaal zij als meest nuttig ervaren als informatie- en oriëntatiebron voorafgaand aan de aanschaf van een product of dienst. Internet als belangrijke bron scoort ‘slechts’ 23,9% en is nummer 3 op de lijst. Sociale media scoren met 4,9% verrassend laag.
Sociale media privé terrein
Dat kanalen als sociale media, mobiel en telefonische verkoop laag gewaardeerd worden heeft volgens Ed Kassens, General Manager van Experian Marketing Services, een duidelijke oorzaak: ‘We merken dat deze kanalen door veel consumenten tot hun privé terrein worden gerekend. We vroegen het panel namelijk ook via welk kanaal ze zelf bij voorkeur contact zoeken met bedrijven. Ook hier scoort sociale media met 9% veel lager dan de winkel, e-mail en internet. Meer dan de helft van alle Nederlanders geeft aan de voorkeur aan die kanalen te geven.’
Verschillen per huishouden
Per type huishouden zijn er grote verschillen. Experian gebruikt hiervoor een eigen klassificatiesysteem en dan blijkt dat ‘Stedelijke Balanceerders’ sociale media als belangrijke oriëntatiebron zien (11%). Deze groep, die zich kenmerkt zich door een laag inkomen en vaak een niet westerse achtergrond, waardeert ook het mobiele kanaal en scoort hier bijna tweemaal zo hoog als het landelijke gemiddelde. De winkel wordt het hoogste gewaardeeerd door de ‘Elitaire Topklasse’. Dat is de meest welvarende groep huishoudens die bovenaan de maatschappelijke ladder staat. Sociale media waardeert deze groep veel lager dan het landelijk gemiddelde.
Top 13
Na de winkel, folder en internet volgen als belangrijke informatiebronnen: post/DM (23,2%), e-mail (17,9%), krant (14,8%), tv (12,3%), tijdschrift (12,3%), buitenreclame (5,2%), sociale media (4,9%), radio (4,9%), telefonische verkoop (2,4%). Hekkesluiter is mobiel (2,3%).