Leerfabrikant Hulshof is succesvol in de omschakeling naar het vinden van nieuwe markten. De looier uit Lichtenvoorde levert nu ook leer voor de schoenen- en lederwarenindustrie en is daardoor minder afhankelijk van de meubelindustrie.
Net schoenen gekocht of een leuk Gucci tasje aangeschaft? Grote kans dat het leer daarvan afkomstig is van Koninklijke Hulshof. De leerlooierij gebruikt hiervoor leer dat op een bepaalde manier is bewerkt waardoor het geschikt is voor andere toepassingen dan de meubelindustrie, een van de belangrijke markten voor Hulshof. ‘De meubelindustrie krimpt en heeft het moeilijk. Ook Koninklijke Hulshof heeft daar last van gehad. De druk die deze krimp veroorzaakte, noodzaakte tot innovatie en het zoeken naar nieuwe markten’, zo laat de looier in een persbericht weten.
Biologisch afbreekbaar leer
Hulshof ontwikkelde biologisch afbreekbaar leer dat gebruikt wordt voor OAT Shoes, een hip merk dat schoenen maakt die volledig biologisch afbreekbaar zijn. Het leer komt van Hulshof die speciaal hiervoor het productieproces aanpaste. Het ‘fabriceren’ van dit Piuoro leer (voorheen Puro geheten) past ook in het al jaren lopende proces van Hulshof om zoveel mogelijk het milieu te ontzien bij het looien en verder verwerken van de ruwe huiden.
Nieuwe leersoorten
Met het Piuro leer treedt Hulshof ook buiten de grenzen. Zo werd onlangs met succes deelgenomen aan Lineapelle, een vooraanstaande internationale beurs voor de schoen- en lederwarenindustrie in Italië. Speciaal voor deze industrie ontwikkelde Hulshof Royal Nappa dat in speciale uitvoering ook geleverd kan worden als meubelleer.
Gucci tassen
Een derde nieuwe leersoort is Balsane, bestemd voor het topsegment van de meubelmarkt. De meubelindustrie is nog steeds een belangrijke afzetmarkt voor Hulshof, maar de prijzen staan hier onder druk en dat heeft gevolgen. ‘De marges staan al jaren onder druk en w hebben besloten om niet meer onder een bepaalde prijs te gaan te gaan leveren’, zegt directeur Herman Hulshof. ‘De lederwaren- en schoenenindustrie is bereid meer te betalen, zeker als het toonaangevende merken betreft.’ Dus wie een tas van Gucci of het exclusieve Nederlandse merk Vlieger & Vandam om de schouder heeft hangen, heeft misschien iets bijzonders waarvan je min of meer kunt zeggen: made in Lichtenvoorde.
Zie ook: www.hulshof.com, www.oatshoes.com, www.vliegervandam.com