Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

Kwantum in transitie

Kwantum maakt een omslag door. Dat is te zien in het winkelbeeld met duidelijker afgebakende productgroepen en een actievere rol voor zowel bezoeker als verkoper. 'Wij maken eigentijds wonen voor iedereen bereikbaar, aldus Kwantum topman Ludo Campman.

Gisteren introduceerde Kwantum de collectie Wown! Deze bestaat uit een aantal woonaccessoires die zijn ontworpen door een drietal bloggers. Deze hebben ieder een groot aantal volgers op social media, vertegenwoordigen een eigen stijl en mochten van de retailketen iets naar eigen smaak ontwerpen waarbij Kwantum zorgde voor de productie. Het resulteerde in diverse producten zoals een vloerkleed, een snijplank, kussens, een lamp, een bijzettafeltje en nog wat andere kleine producten. De producten, voorzien van het label Wown!, zijn verkrijgbaar bij alle Kwantum winkels in Nederland en BelgiĆ«, momenteel ruim honderd.

Aanpassing winkelbeeld
De samenwerking met de bloggers past in de strategie van Kwantum waarbij afscheid is genomen van het wat stoffige imago waarbij vooral de lage prijs als trekker fungeerde. Belangrijk element in deze verandering is de aanpassing van het winkelbeeld. Inmiddels zijn twaalf winkels omgebouwd, de rest volgt gefaseerd. Ook worden nieuwe winkels geopend.

Eigentijds wonen
Een daarvan staat in Hilversum waar Ludo Campman een rondleiding geeft. Campman is chief operating officer en houdt zich bezig met het personeelsbeleid, de logistiek en de service-organisatie van Kwantum. De nieuwe zaak weerspiegelt volgens hem waar Kwantum voor staat: 'Wij maken eigentijds wonen voor iedereen bereikbaar'.

Gebruik van stellingen
Meest opvallend is het gebruik van stellingen om de producten te tonen. Accessoires, meubelen, verlichting, gordijnen, diverse soorten vloerbedekking, verf; veel wordt opgehangen aan of geplaatst op stellingen. Dat geeft overzicht en zo is de winkel opgedeeld in bepaalde segmenten of productgroepen. Daarbij wordt veel gebruik gemaakt van grote borden om de bezoeker te informeren. Vloerkleed precies op maat (karpetten), Wel het design, niet de prijs (accessoires) en Maakwijze, hoe wil je je gordijnen? Zo zie je via voorbeelden direct de verschillende plooimogelijken en ophangsystemen. Op meerdere plekken in de winkel wordt aangegeven dat je zaken kunt uitbesteden: Lekker makkelijk, geen gedoe. Wij regelen het voor je.

Instore communicatie
De Ikea-achtige toon en de directe wijze waarop klanten via korte teksten worden aangesproken werken en trekken een divers publiek, zo weet Campman. 'We zitten hier in het Gooi en daarbij zitten mensen met grote auto's, geblondeerde haren en zonnebrillen. Die zie je niet zo snel in andere vestigingen, hier wel. Ook bij de omgebouwde winkels zien wij een diverser publiek dan gebruikelijk.' De borden met korte teksten geven ook aan wat er achter Kwantum zit. We verkopen 2.6 miljoen m2 behang per jaar. Achter 1 op de 4 ramen hangen onze gordijnen. We verkopen 429.000 strekkende meters tapijt per jaar. Wie wil weten hoeveel dat is, krijgt direct antwoord. In het laatste geval: Daarmee leg je tapijt van Amsterdam tot Parijs.

Actieve klanten
Bij de presentatie is duidelijk rekening gehouden met voor de hand liggende vragen die de bezoeker  zelf kan beantwoorden. Bij de rolgordijnen hangen een aantal stalen die je vanuit het rek voor een lichtbak kunt hangen waarmee het daglicht wordt nagebootst; aha, zo ziet dat er dus uit. Bij overgordijnen hangt een grote en hoge lichtbak om te laten zien hoe een gordijn met en zonder voering eruit ziet. Bij het tapijt hangen grote stalen met een handvat. Zelf pakken en kijken hoe dat liggend op de grond eruit ziet, wordt tijdens de rondleiding ongevraagd door klanten gedemonstreerd. Campman: 'Je ziet het, het werkt als een tierelier.'

 

 

 


Gericht bezoek
Het weerspiegelt volgens hem ook de veranderde klant die veel gerichter binnenkomt. 'Vroeger kwamen ze naar de winkel voor 'iets op de vloer'. Nu komen ze voor laminaat, zoveel vierkante meter, dat dessin en die ondervloer. In plaats van een stuk tapijt van de rol afsnijden, gaan de klanten nu met de verkoper in gesprek. Dat kan ook omdat wij veel vrouwen trekken. Wij hebben echte Kwantum-fans.' 

Op zoek naar stoffeerders
Het leggen van een vloer wordt overigens vaak niet door de klant zelf gedaan. Daarvoor maakt Kwantum gebruik van een netwerk van zzp-ers en dat gaat wel eens fout, zo werd begin deze maand breed uitgemeten in De Telegraaf. Dit probleem wordt mogelijkerwijs nog groter vanwege het gebrek aan goede stoffeerders. Daarom denkt Kwantum erover om 20 tot 25 stoffeerders in dienst te nemen om zodoende de kwaliteit te waarborgen.

Omnichannel aanpak
Naast de (vernieuwde) winkel en de samenwerking met bloggers (die uiteraard via hun kanalen Kwantum promoten) is het bedrijf ook op radio en tv actief. De site is actueel en wekelijks worden nieuwsbrieven verstuurd. 'Omnichannel' is een must, benadrukt Campman. Wie als klant een mailtje wil sturen naar een vestiging heeft echter pech. Dat kan (nog) niet. Campman; 'Schrijf dat maar even niet op.'

 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten