Otto, naar eigen zeggen de grootste online meubelverkoper in Duitsland, introduceert een drietal online tools waarmee consumenten makkelijker meubels en andere interieurproducten kunnen bekijken en daarover informatie kunnen verkrijgen.
Tien jaar geleden zou het onbestaanbaar geweest zijn, maar in januari stond online meubelaanbieder Otto op de beurs IMM in Keulen. Otto is naar eigen zeggen de grootste online meubelhandelaar in Duitsland met meer dan 200.000 artikelen en 140 merken en geen meubelproducent, maar een grote retailer. Op de stand stonden een paar meubels uit het eigen assortiment, maar het waren vooral beeldschermen die de aandacht trokken. Via deze schermen konden bezoekers kennis nemen van een drietal nieuwe tools die de webwinkelier op de beurs introduceerde.
Augmented Reality
Met een Augmented Reality app kun je meubels in een ruimte plaatsen waarbij deze direct in realistische grootte, dus aangepast aan de afmetingen van de ruimte, te zien zijn. Een tweede applicatie is een 360 graden 'ruimte-tool' waarbij je kunt kiezen uit een aantal foto's met volledig ingerichte interieurs. Je kunt 'wandelen' door de ruimte waarbij een aantal producten zijn voorzien van 'hotspots'. Klik je hierop dan krijg je informatie over het desbetreffende product zoals afmeting, kleur en prijs. Ook is het mogelijk om het product in het winkelmandje te plaatsen en te bestellen.
Ruimteplanner
Een derde product wat Otto op de beurs in Keulen presenteerde is de Home Styler, een app waarmee je producten digitaal in een ruimte kunt plaatsen en deze kan verschuiven en draaien. Tot nu toe zijn er 300 producten uit het assortiment beschikbaar. De app is beschikbaar in een Beta versie, dus is nog volop in ontwikkeling.
De drie online tools zijn technisch gezien niet nieuw, maar Otto geeft hiermee aan het online winkelen makkelijker en aantrekkelijker te willen maken.
Groei online meubels kopen
Net voor de beurs publiceerde Otto de resultaten van een onderzoek over hoe Duitsers aankijken tegen het online kopen van meubelen en het oriënteren hierop. Dat verandert in rap tempo. In 2014 zei 24% van de Duitsers dat ze waarschijnlijk via internet meubels zouden willen kopen, nu is dat de helft. Ruim een derde deed het daadwerkelijk en de gemiddelde prijs steeg met 15% ten opzichte van 2015. Vrouwen kopen wat makkelijker dan mannen, maar er moet wel sprake zijn van goede productomschrijvingen, goede afbeeldingen, recensies en het kosteloos kunnen aanvragen van stofmonsters. Ook willen ze meer dan mannen van alles weten over reiniging en onderhoud.
Universeel versus specialistisch
Ruim de helft van de ondervraagde consumenten gebruikt internet als bron van inspiratie en 43% gebruikt het om de beste prijs te kunnen identificeren. Grote universele online webshops worden gezien als belangrijke informatiebronnen en worden daarbij zelfs belangrijker gevonden dan gespecialiseerde meubelwebshops, zo stelt Otto naar aanleiding van het onderzoek.