Yataz nieuws & blog


Zoek naar artikelen:

 

7 trends voor MKB volgens Rabobank

MKB-ondernemers hebben nauwelijks tijd om hun visie voor de toekomst uit te stippelen. Ze hebben het al druk genoeg om nu te overleven. De Rabobank helpt hen door het geven van 7 ondernemerstrends.

De wereld om ons heen verandert snel en toont politieke, economische, technologische en maatschappelijke veranderingen op (inter)nationaal niveau. Tegelijkertijd lijkt voor veel ondernemers in het MKB de dagelijkse economie stil te staan, dat wil zeggen dat ze moeite hebben om hun zaak draaiende te houden. Iedereen weet dat je desondanks, of juist daarom keuzes moet maken voor de toekomst. Maar waarop moet je die keuzes baseren? De Rabobank zette een zevental trends op een rijtje.

1) Klinkende keuzes: wil zeggen dat het draait om het kennen van de klant en het bieden van snelle en gemakkelijke keuzes. Keuzes in het serviceconcept die de klant ‘ontzorgen’ met transparante, simpele, flexibele en makkelijke producten, waarmee toch geld valt te verdienen voor de MKB’er.

2) I want it now (IWIN): speelt in op de nieuwe technologie via smartphones en tablets die overal en altijd toegang bieden; dit zijn nieuwe diensten die inspelen op de schaarse tijdbeleving van de ongeduldige en veeleisende consumenten. En waarbij fysieke en virtuele diensten door elkaar lopen.

3) De wereld dichtbij: omvat het fenomeen dat het buitenland in alle opzichten dichterbij is gekomen; qua fabricage, transport, grondstoffen en communicatie. Dit schept kansen voor leveranciers en inkopers, waarbij de handelsgeest en logistieke kennis kansen bieden om over de grenzen te kijken.

4) Do it together (DIT): omvat het gezamenlijk inkopen, het leren van successen van anderen, als tegenhanger van een individualistische aanpak. Het staat voor samenwerken en slimmer ondernemen door innovatieve ideeën uit te werken vanuit ieders specialisme.

5) Hebben, maar niet houden: betekent dat het belang van status afneemt; dat het ‘kopen en bezitten’ bij duurzaam ondernemen geen vereiste meer is, maar dat het inhuren van een flexibele schil of switchen tussen concepten beter is. Bijvoorbeeld overdag een koffiezaak en ’s avonds switchen naar café.

6) Voel het verschil/Er was eens….: gaat in op het verhaal achter het product, op de beleving en associatie die het met zich meebrengt. Het is voor veel kritische consumenten essentieel om te weten waar iets vandaan komt. Dit betreft niet alleen traceerbaarheid, maar ook de productiewijze.

7) Poen is poen: houdt in dat het overtuigd inspelen op duurzaamheid in de bedrijfsvoering iedereen voordeel/geld oplevert. Duurzaam is de nieuwe norm, al is nog maar een kleine groep bereid om er meer voor te betalen. Toch is ‘groen’ noodzaak voor continuïteit en daarmee staat het voor ‘poen’.


 

<< Ga terug naar de vorige pagina

© 2024 YATAZ
Platform voor professionals in de woonbranche
MILNED Internetdiensten