Kleinschaligheid en ambachtelijkheid staan in de belangstelling. Tegelijkertijd moet alles efficiënt en daardoor goedkoop want consumenten zijn prijsbewust. Hoe laat je dat zien op een vakbeurs?
Gisteren eindigde in Gorinchem het evenement Vakdagen Parket en Woninginrichter. De nogal kromme naam verwijst naar het verleden want de beurs (daar gaat het hier om) begon ooit als Harde Vloeren beurs. Beter gezegd: beurs voor parket en laminaat. Dat laatste product is voor een echte parketteur een beetje nep, maar vooruit- laminaat kán. De belangrijkste doelgroep van de beurs zijn parketteurs, mannen die met hun busje komen voorrijden, het stof van de broek afkloppen en op de beursvloer zich laten informeren over de nieuwste producten en de nóg slimmere legmethoden. Want het makkelijk kunnen leggen van vloerbedekking (in jargon: het installeren van een vloer) is de constante factor in de ontwikkeling van parket en laminaat.
Kampioenschap parket leggen
In contrast daarmee stond het Nederlands Kampioenschap Parketleggen dat tijdens de beurs werd gehouden. In twee dagen tijd moesten de deelnemers aan het kampioenschap iets ingewikkelds neerleggen waarmee zij hun vakbekwaamheid konden tonen. De wedstrijd trok veel publiek dat, al dan niet voorzien van commentaar, aandachtig toekeek. Grijze mannen deden de beoordeling plus prijsuitreiking en lieten niet na het benodigde vakmanschap te onderstrepen. Daarbij wezen zij op de opleidingsmogelijkheden om parketteur te worden. De realiteit is echter dat weinig jongeren zich hiertoe aangesproken voelen.
Lastig versus gemak
Zoals fabrikanten zoeken naar het steeds gemakkelijker kunnen leggen van parket, zo lijken parketteurs te zoeken naar mogelijkheden om het zo lastig en zo arbeidsintensief mogelijk te maken. In werkelijkheid moeten zij dagelijks zich te pleuris werken om in korte tijd weer een aantal meters te maken, want tijd is geld. Een soort kampioenschap in snelwerken, maar dan zonder publiek.
Ambachtelijk
Regelmatig zijn er in het hele land bijeenkomsten waar hoge heren en dames zich druk maken over ‘het verlies van ambachten’ en een pleidooi houden voor ‘de ambachtseconomie’. Tegelijkertijd maken fabrikanten van parket en laminaat filmpjes om te laten zien hoe makkelijk je een vloer installeert; snel en efficiënt. Door iedereen te doen. Groothandels laten apps maken waarmee je snel kunt uitzoeken welke plint bij welke plank past. Of ze lanceren apps om snel maten en oppervlakten te berekenen. Want handwerk of denkwerk - dat kun je beter niet meer zelf doen. Het is de tweeslachtigheid waar iedereen mee worstelt, consumenten, producenten en overheid. Alles is gericht op efficiency en gemak en tegelijkertijd wordt gedweept met ambachtelijkheid.
Beroepstrots
Tijdens de beurs was er ook het Nationaal Kampioenschap Woningstofferen. Een aantal stoffeerders moest, wederom in twee dagen, een linoleumvloer met inlays leggen en een trap bekleden. De belangstelling hiervoor was minder dan bij de parketleggers en ook de trots bij beide groepen verschilde; stoffeerders doen hun werk, parketteurs zijn bezig met het leveren van een kunststukje. Echte parketteurs kijken neer op het populaire pvc dat tegenwoordig verkrijgbaar is in talloze ‘houtsoorten’ en nauwelijks van echt is te onderscheiden. Daarom verkopen zij het niet, al lopen consumenten er mee weg. Beide kampioenschappen trokken echter veel publiek en het is duidelijk dat mensen het waarderen om te zien dat er iets gebeurt op de beursvloer.
Meubelstoffeerder
Ondertussen wordt de beurs met die rare naam niet meer zwaar gedomineerd door exposanten met louter harde vloeren en waren er meer dan voorheen aanbieders van gordijn- en meubelstoffen en raamdecoratie. Het aanbod was diverser, de totale omvang minder. De volgende stap zou kunnen zijn om de beurs een hoger doe-gehalte mee te geven door er ook een wedstrijd voor meubelstoffeerders aan te koppelen. Het verhoogt de attractiviteit van de beurs en mogelijke standhouders passen redelijk goed in het beursprofiel. Hoewel de beurs inhoudelijk gezien niet barst van de moderniteit met wereldschokkende innovaties kan met het aantrekken van de ambachtelijkheid van het meubelstofferen worden ingespeeld op de belangstelling voor ambachtelijkheid en duurzaamheid. En kan een nieuwe doelgroep worden aangetrokken, zowel bij deelnemers als bezoekers.
Smullen
Die laatste groep kan dan bij thuiskomst op de telefoon of tablet kijken hoe hip, modern en leuk het evenement was waar zij geweest zijn. De beursorganisatie kan filmpjes op de site zetten en zo indirect consumenten warm maken voor de producten van de exposanten. En de consument zal er van smullen, zittend in de Ikea-stoelen. Dat wel. En denken aan de aanbieding van het laminaat of pvc van Gamma. Tja, ook dat nog.
Aribert Guiking